Semua yang anda ingin tahu tentang pernafasan holotropik, tetapi takut bertanya: soalan yang paling kerap ditanya

Topik pernafasan holotropik dan psikoteknik pernafasan lain (psikoteknologi integratif yang intensif, IPPT) menjadi semakin popular, jika tidak dikatakan - bergaya. Internet kaya dengan perihalan proses pernafasan, pendapat orang yang telah melalui seminar dan latihan mengenai pernafasan holotropik. Selalunya maklumat ini agak meruncing dan berdasarkan emosi, dan bukan pada bukti saintifik dan akal sehat. Kesemua ini menimbulkan keraguan atau fantasi yang tidak mencukupi mengenai kemungkinan psikoteknologi pernafasan.

Dalam artikel ini saya akan cuba menjawab soalan-soalan yang paling biasa yang timbul untuk mereka yang ingin memahami apa yang dimaksudkan dengan pernafasan holotropik dan apa faedahnya.

Selalunya saya ditanya soalan-soalan berikut:

  1. Apakah pernafasan holotropik dan bagaimana ia berfungsi?
  2. Apakah pernafasan holotropik memberi saya? Apakah kegunaannya?
  3. Adakah pernafasan holotropik dapat membantu mengatasi penyakit somatik tertentu?
  4. Adakah terdapat kontraindikasi untuk pernafasan psikoteknik?
  5. Adakah pernafasan holotropik merosakkan saya?
  6. Adakah mungkin untuk melakukan pernafasan holotropik sendiri?
  7. Bagaimanakah bengkel nafas holotropik yang perlu saya hadiri?

Saya akan cuba menjawab soalan-soalan ini berdasarkan lebih daripada sepuluh tahun pengalaman saya sebagai pengajar pernafasan holotropik.

Soalan yang paling sering ditanya ialah: "Apakah pernafasan holotropik? Bagaimana ia berfungsi? "

Pernafasan Holotropik (dari bahasa Yunani "Holos" - keseluruhan, holistik, "tropein" - terkemuka, iaitu "pernafasan, yang membawa kepada integriti") adalah kaedah psikoterapi dan pertumbuhan peribadi. Asas kaedah ini adalah kerja khas dengan pernafasan, yang bertujuan untuk pengecualian dari kesan trauma psikologis. Apa maksudnya dalam amalan?

Jika anda cuba menerangkan intipati mana-mana psikoterapi dalam bahasa yang bukan profesional, anda akan mendapat cerita yang agak sedih, tetapi dengan hujung yang baik. Ia boleh dianggap bahawa perjalanan hidup seseorang tidak selalu mudah dan menyenangkan. Hampir semua orang tidak dapat mengingati satu atau dua tempoh yang sukar dalam kehidupan, atau mengadu tentang ketiadaan zaman kanak-kanak yang bahagia. Kesukaran untuk kesederhanaan ini, kita akan di sini memanggil trauma psikologi. Akibat kecederaan seperti ini biasanya dirasakan oleh kami selepas bertahun-tahun. Ini ditunjukkan dengan ketiadaan perasaan bersahaja yang subjektif, kepenuhan hidup, di hadapan penyakit psikosomatik ("penyakit saraf"), pelbagai masalah emosi dan tingkah laku. Sekiranya kita menyatakannya secara sederhana, kita tidak boleh hidup seperti yang kita impikan.

Kenapa ini berlaku? Mengapa masa lampau yang sukar dapat mempengaruhi masa kini dan masa depan kita? Titik di sini adalah bahawa kecederaan yang agak teruk dalam kekuatan dan / atau tempoh meninggalkan tanda dalam bahagian tidak sedar jiwa kita, dan apabila kita masuk ke dalam keadaan buat kali pertama yang serupa dengan kecederaan pertama, kita bertindak balas atas dasar pengalaman negatif yang ada. Dengan kata lain, setelah membakar susu, kita mula meniup di atas air. Sekiranya masa lalu kita mengandungi sejumlah besar kecederaan dan tekanan, maka ini akan mempengaruhi persepsi kita sekarang. Kami akan cenderung untuk merasai segala-galanya dalam nada suram, dan tidak akan ada apa-apa ceramah tentang kegembiraan hidup.

Apakah psikoterapi? Secara umumnya (tanpa menerangkan tentang perbezaan antara arah psikoterapi yang berlainan), psikoterapi "bekerja pada kesilapan" masa lalu, menulis semula beberapa helaian biografi kami, menarik pelajaran dari masa lalu. Tetapi, yang paling penting, psikoterapi menjadikannya kelihatan berbeza di dunia ini dan tempatnya di dalamnya, mengubah stereotaip hubungan dengan orang lain, dan membuat tingkah lakunya lebih membina.

Kini mari kita kembali ke pernafasan holotropik. Bagaimanakah ia dapat membantu kami dalam perubahan peribadi ini? Dan apakah perbezaan / kelebihannya dari bentuk psikoterapi lain?

Ciri utama pernafasan holotropik (dan psikoteknologi pernafasan lain) adalah penggunaan jenis pernafasan khas yang mencetuskan keseluruhan tindak balas biokimia, akibatnya sistem saraf mengubah kerjanya. Perubahan ini bertujuan untuk merealisasikan struktur-struktur nervous yang bertanggungjawab untuk ingatan jangka panjang, proses emosi dan tidak sedarkan diri.

Oleh itu, pernafasan holotropik mencipta asas fisiologi yang unik untuk terapi mendalam. Terima kasih kepada kaedah ini, ia menjadi mustahil untuk mencari akses mudah kepada pengalaman traumatik lalu dan untuk menghilangkan banyak masalah psikologi.

Idea untuk menggunakan nafas untuk mencapai perubahan yang mendalam dalam minda dan kehidupan seseorang. Kehidupan seseorang adalah jauh dari yang baru. Teknik penyembuhan banyak didasarkan pada sifat penyembuhan bernafas - baik kuno dan moden (qigong, hatha yoga, amalan pernafasan shaman, sistem pernafasan Strelnikova, kaedah penyembuhan Norbekov, dll.).

Pernafasan Holotropik berjaya menggabungkan tradisi kuno dan pencapaian sains moden, memaparkan kesatuan unik faktor psikoterapi yang sedia ada. Kesan pernafasan disempurnakan oleh muzik, pembebasan blok otot dan pengapit (kesan trauma psikologi dan tekanan), unsur-unsur terapi kumpulan dan seni. Dengan kata lain, pernafasan holotropik menggabungkan usaha lima jenis psikoterapi (kumpulan, pernafasan, berorientasikan badan, muzik dan terapi seni), yang memberikan kesan terapeutik yang belum pernah terjadi sebelumnya.

Semua ciri-ciri ini memberi kelebihan bernafas holotropik seperti:

  • Kadar berlakunya perubahan peribadi. Pernafasan Holotropik dianggap sebagai salah satu psikoteknik yang paling cepat bertindak. Ini adalah mungkin kerana kenangan traumatik kita dikelompokkan mengikut prinsip keserupaan (contohnya, semua keadaan apabila kita berasa malu, di bawah sedar kita adalah "dekat") dan tidak setiap situasi dipahami dalam terapi holotropik (seperti dalam banyak bidang psikoterapi lain ), dan keseluruhan blok atau topik traumatik.
  • Kesan bukan manipulatif. Ini bermakna bukan psikologi yang menentukan jenis masalah yang masuk akal untuk berfungsi sepanjang hari ini (seperti dalam bidang psikoterapi yang lain), dan tubuh anda (dan jiwa anda) sendiri menentukan jenis masalah yang masuk akal untuk memikirkan semula pada masa ini (seperti bagaimana anda dan hanya anda memilih impian untuk melihat malam ini). S. Grof (pengarang pernafasan holotropik) secara puisi memanggil ciri ini "kebijaksanaan batin organisma." ISS seperti rasuk lampu suluh merasakan tepat lapisan-lapisan pengalaman traumatik yang anda perlukan untuk bertemu sekarang, sepanjang tempoh hidup anda.
  • Satu peluang untuk mengendalikan bahagian yang paling luar biasa dari pengalaman traumatik kami. Hampir tidak ada arah psikoterapi yang lain boleh bekerja dengan berkesan dengan kecederaan yang berlaku pada usia yang sangat awal dan bahkan pada masa pranatal. Walaupun untuk pernafasan holotropik, bekerja dengan lapisan-lapisan masa lalu adalah realiti harian.

Menyimpulkan, kita boleh mengatakan bahawa pernafasan holotrop adalah salah satu bidang yang paling produktif dalam psikoterapi moden. Ia membolehkan anda bekerja dengan cekap dan cepat dengan keseluruhan spektrum pengalaman traumatik (termasuk tempoh sebelum kelahiran), dan arah kerja adalah pilihan dalaman pelanggan sendiri, dan tidak ditawarkan ("dikenakan") oleh psikoterapi atau kumpulan.

Satu lagi soalan yang sering ditanya berkaitan dengan pernafasan holotrop adalah: "Apa yang akan memberi saya pernafasan holotropik? Apa gunanya? "

Soalan-soalan semacam itu biasanya ditanya oleh orang yang kerabatnya mengenali pernafasan holotropik, merasakan kesan positif tertentu dan bersemangat untuk memperkenalkan saudara-mara dan sahabat mereka kepada psikoteknologi pernapasan. Hanya sekarang ia tidak selalu jelas kepada rakan dan keluarga apa yang berlaku dengan orang yang dikasihi, mengapa dia tiba-tiba pergi ke psikologi (selepas itu, dalam masyarakat kita ini tidak begitu "diterima"), walaupun perubahan dalam seseorang itu menyenangkan. Jadi orang-orang ini berusaha untuk menjelaskan keadaan untuk diri mereka sendiri, untuk menentukan sama ada mereka memerlukan "pernafasan" sedemikian dan mengapa.

Bercakap dengan orang-orang seperti ini, saya ingin bertanya kepada mereka satu soalan: "Adakah anda berasa gembira?" Dan jika jawapannya positif, maka ia hanya bersukacita untuk orang itu dan menasihati dia untuk terus "dalam urat yang sama". Tetapi lebih kerap jawapannya adalah senyap panjang dan frasa yang tidak menentu: "Baiklah, seperti orang lain, mungkin..."

Jawapan itu, sebagai peraturan, bermakna bahawa walaupun seseorang tidak mempunyai masalah yang jelas (penyakit psikosomatik, gangguan emosi atau tingkah laku), kualiti hidupnya banyak yang diinginkan. Kenapa

Kemungkinan besar, titik di sini ada dalam "bagasi" tertentu pengalaman traumatik, yang telah disebutkan di atas. Jika kita cuba secara kiasan menyampaikan hubungan yang tidak sedarkan diri kita (dengan semua "bagasi") dan kesedaran (yang ingin hidup dengan baik), maka kebanyakannya adalah sama seperti bagaimana kita (kesedaran) berdiri di tengah-tengah kolam air (tidak sedarkan diri) bola (pengalaman traumatik). Dan kita mempunyai satu tugas - entah bagaimana membuat semua bola ini kekal di bawah permukaan air (selepas semua, ketika pengalaman traumatik diaktualisasikan dalam hidup kita, menjadi sangat tidak menyenangkan bagi kita, rasa sakit emosional muncul). Dan tugas ini akan mudah dicapai jika kita mempunyai satu atau dua bola kecil. Tetapi bayangkan kita mempunyai beberapa dozen bola ini. Dan kemudian hidup kita menjadi sangat rumit. Apa yang kita lakukan ialah cuba menghasilkan sesuatu untuk menjaga bola di bawah air. Kami memegang mereka dengan kaki kami, bertepuk tangan dengan telapak tangan kami, kami mengikat mereka bersama-sama beberapa keping, supaya kami boleh mengikat mereka ke batang dengan berkas-berkas. Tetapi semua aktiviti ini adalah, pertama, ditakdirkan untuk kegagalan (bagaimanapun, beberapa bola pasti akan terapung ke permukaan), dan kedua, dengan aktiviti demam seperti itu, kita pasti tidak dapat menikmati kehidupan: berenang di kolam, bercakap dengan orang yang menarik sekitar, bau dan selera bercuti, langit biru di atas... Kita tidak akan pernah sebelum ini. Kami tidak mempunyai kekuatan untuk apa-apa lagi.

Begitu juga, dalam kehidupan, ramai orang mempunyai kekuatan yang cukup untuk mengekalkan sekurang-kurangnya aktiviti penting (bersyarat - kerja, rumah, keluarga), tetapi tidak sama sekali dengan kegembiraan yang teruk. Pasukan baki secara literal secara fizikal pergi untuk menahan ketegangan yang sedia ada yang ditinggalkan oleh pelbagai kecederaan dalam tubuh dan jiwa.

Merumuskan, kita boleh mengatakan bahawa pernafasan holotropik berkesan menyelesaikan banyak masalah penduduk megacities moden:

  • memberi anda peluang untuk merealisasikan akar ketegangan anda - dan membebaskan diri anda daripada mereka;
  • mengaktifkan rizab dalaman jiwa, menghapuskan perasaan kebimbangan, sikap tidak peduli dan kemurungan;
  • menyediakan sokongan dalam rawatan penyakit psikosomatik ("penyakit saraf"), apabila rawatan perubatan tradisional tidak membawa hasil yang diharapkan;
  • membantu mengatasi ketagihan dan kecanduan;
  • menghilangkan kesan tekanan kronik dan keletihan, mengembalikan rasa harmoni dan kepenuhan hidup;
  • membolehkan anda mengatasi krisis berkaitan dengan usia, eksistensi atau rohani;
  • menggalakkan pencarian penyelesaian bukan standard dan penemuan kreatif.

Sudah tentu, pernafasan holotropik bukanlah satu ancaman bagi semua kerumitan kehidupan ini. Tetapi pada masa yang sama, ia adalah alat yang berkesan untuk menyingkirkan pengalaman yang sukar, yang dapat menahan impuls rohani yang terbaik untuk sesuatu yang baru, terang, penuh dengan kehidupan.

Walau bagaimanapun, lebih kerap orang bertanya soalan lebih spesifik tentang kesan pernafasan holotropik, contohnya, "Saya mempunyai tekanan darah tinggi (masalah buah pinggang, ulser gastrik, neurodermatitis, dan lain-lain, iaitu sebarang diagnosis perubatan tertentu). Adakah pernafasan holotropik dapat membantu saya? "

Sumber soalan semacam itu adalah maklumat yang pernafasan holotropik membantu menghilangkan gangguan psikosomatik ("penyakit saraf"). Dan ini benar. Tetapi mari kita lihat apa gangguan psikosomatik dan sama ada ia bernilai menunggu teknik psikologi untuk menyingkirkan semua penyakit.

Istilah "gangguan psikosomatik" sendiri menunjukkan hakikat bahawa sebarang penyakit mengandungi komponen somatik (fizikal) dan mental. Prosiding dari ini, adalah masuk akal untuk mengubati penyakit tubuh oleh usaha konsisten seorang doktor dan ahli psikologi.

Saya telah lama bekerja dengan penyakit somatik yang teruk (terutamanya dengan gangguan onkologi). Dan saya ingin menekankan bahawa kerja bersama doktor dan ahli psikologi jauh lebih berkesan daripada "bias" hanya dalam "perubatan" atau hanya dalam aspek "psikologi", iaitu bekerja dengan ahli psikologi tidak bermaksud mengelakkan lawatan ke doktor somatik.

Pernafasan Holotropik dapat membantu menangani penyebab emosi penyakit fizikal, melancarkan beberapa akibat mental dari penyakit somatik, memberi keyakinan terhadap kemenangan terhadap penyakit ini, yang bersama-sama dengan terapi perubatan biasa, akan berjaya berfungsi untuk menyembuhkan.

Sebaliknya, saya ingin memberi amaran kepada harapan yang tidak munasabah bahawa dalam sehari - amalan holotropik yang lain, semua penyakit anda akan hilang seperti mimpi buruk (walaupun "keajaiban" kadangkala berlaku). Fakta perkara ini adalah bahawa dalam proses holotropic kita mempunyai sedikit peluang untuk "mengenakan" topik tertentu pada ketidaksadaran kita (ingat contoh impian yang diberikan di atas: cuba untuk melihat impian tentang penyembuhan mengikut permintaan). Kita perlu menunggu dengan sabar untuk badan untuk menyelesaikannya dengan tema tema penyakit ini. Dan kadang-kadang ia memerlukan masa.

Satu lagi perkara harus diperhatikan: tidak kira betapa kuatnya motivasi anda untuk memperbaiki kesihatan anda sekarang dan ia adalah pernafasan holotropik, anda tidak boleh melakukannya dalam fasa akut penyakit ini. Tunggu sehingga penyakit itu datang ke keadaan yang lebih kurang stabil, dan kemudian dapatkan bantuan psikologi.

Di samping itu, perlu diperhatikan bahawa pernafasan holotropik mempunyai kontra-kontra (lihat di bawah), iaitu. keadaan fizikal sedemikian apabila pernafasan holotropik tidak boleh diamalkan secara prinsip.

Merumuskan perkara di atas, dapat dikatakan bahawa pernafasan holotropik dapat memberikan sokongan yang signifikan dalam mengubati penyakit somatik banyak, terutama bersamaan dengan rawatan medis yang memadai dan sikap positif. Jangan terlepas peluang untuk meningkatkan kesihatan anda, percaya kepada diri sendiri dan sebarang penyakit akan berkurang!

Persoalan berikut, yang akan kita pertimbangkan dalam artikel ini, adalah kesinambungan yang terdahulu: "Adakah terdapat sebarang kontraindikasi untuk mengamalkan psychotechniques pernafasan?"

Persoalannya adalah sangat bijak dan logik. Sesungguhnya, pernafasan holotropik mempunyai beberapa kontraindikasi - biasa untuk kedua-dua pernafasan holotropik dan untuk semua bentuk lain psikoterapi berorientasikan badan.

Kehadiran kontraindikasi adalah disebabkan oleh dua jenis punca. Pertama, apa-apa bentuk psikoterapi semasa kerja boleh mencetuskan pengalaman emosional yang teruk yang harus dielakkan dalam keadaan fisiologi tertentu (contohnya, semasa kehamilan) dan penyakit (misalnya, dalam penyakit jantung koronari yang berat atau epilepsi). Kedua, psikoterapi yang berorientasikan badan (dan pernafasan holotropik, khususnya) menyiratkan usaha fizikal tertentu, yang tidak selalu diingini (contohnya, dalam tempoh selepas operasi atau dalam glaukoma).

Meringkaskan, kita boleh mengatakan bahawa kontraindikasi untuk pernafasan holotropik adalah kehamilan, penyakit kardiovaskular yang serius, epilepsi, glaukoma, kerapuhan tulang patologi, neoplasma di otak, patah tulang dan operasi baru-baru ini, penyakit kronik di peringkat akut, keadaan berjangkit akut, penyakit psikiatri, berumur sehingga 14 tahun.

Jika anda mengambil apa-apa ubat pada waktu seminar, bawanya dengan anda. Ini adalah benar terutamanya bagi orang yang menghidap asma. Pastikan anda membawa alat sedut anda.

Jika anda ragu-ragu sama ada anda perlu mengambil bahagian dalam seminar mengenai pernafasan holotropik, bincangkan masalah ini dengan pengajar anda.

Satu lagi soalan yang sering ditanya oleh orang yang berhati-hati mengenai kemungkinan bahaya atau kesan negatif pernafasan holotropik. Soalan ini berbunyi seperti ini: "Bolehkah pernafasan holotropik merosakkan saya?"

Sekiranya anda menjawab soalan ini dengan ringkas, maka satu perkataan mudah adalah cukup: "Tidak." Tetapi, mungkin, ia tidak akan mencukupi untuk orang yang bertanya soalan-soalan itu. Sebagai peraturan, asas soalan-soalan tersebut adalah maklumat yang digariskan daripada bukan sumber yang paling boleh dipercayai di Internet. Beberapa mitos global mengenai bahaya pernafasan holotropi berkeliaran di rangkaian. Saya akan cuba mengkaji secara ringkas yang paling popular.

Mitos satu terletak pada hakikat bahawa, berkata, pernafasan holotropik menyebabkan lebih banyak oksigen dalam darah, yang sangat berbahaya, kerana kerana ini (mungkin) sel-sel otak sedang mati. Setiap perkataan mitos ini adalah satu pembohongan mutlak.

Untuk membantah mitos ini, ia cukup untuk merujuk kepada kajian yang dijalankan di Institut Penerbangan dan Perubatan Angkasa Moscow pada 1992-1994. di bawah bimbingan Calon Sains Perubatan Bubeyev Yu.A. (sekarang - sudah MD). Dalam kajian-kajian ini, semua kemungkinan kesan psikologi-fisiologi semua psikoteknologi pernafasan, termasuk pernafasan holotropik, telah dikaji. Ia tidak begitu mudah untuk meringkaskan semua data dalam beberapa ayat. Saya akan menyebutkan hanya mereka yang benar-benar menafikan mitos pertama.

Jadi, pertama sekali, titik utama untuk pernafasan holotropik bukanlah lebihan oksigen, tetapi kekurangan karbon dioksida. Pada masa yang sama, "nilai mutlak ketidakseimbangan tidak biasa bagi organisma. Keseimbangan antara penggunaan oksigen dan pelepasan karbon dioksida semasa latihan fizikal dipindahkan dengan kira-kira nilai yang sama "[Bubeev Yu.A.]. Oleh itu, tentang apa-apa kematian sel-sel otak (mengikut mitos) dan ucapan tidak boleh pergi.

Dan jika kita menyebutkan prestasi sistem saraf, kajian ini menunjukkan bahawa adanya "pergeseran dalam keseimbangan sistem saraf simpatik dan parasympathetic ke arah pengaktifan bahagian parasympathetic (...) adalah pengesahan tidak langsung terhadap harmonisasi proses saraf di dalam badan dalam proses latihan bernafas" [ Ibid.].

Saya menjemput semua yang sangat berminat dalam penyelidikan yang disebutkan untuk menulis surat ([email dilindungi]) dengan permintaan untuk menghantar data ini. Walau bagaimanapun, saya memberi amaran kepada anda bahawa teks itu ditulis dalam bahasa yang sangat perubatan dan memerlukan tahap pengetahuan tertentu dalam fisiologi dan biokimia untuk memahami.

Sebagai kesimpulan penyangkalan mitos pertama saya akan menyebut fakta yang diketahui: pernafasan holotropik secara rasmi dibenarkan oleh Kementerian Kesihatan sebagai kaedah psikoterapi dan pertumbuhan peribadi pada tahun 1993.

Di manakah mitos ini berasal dan apa penyelidikan (jika ada yang dilakukan sama sekali) mendasarinya. Saya akan berterima kasih atas sebarang maklumat mengenai topik ini.

Mitos kedua. Pernafasan Holotropik adalah ketagihan. Dan ini juga mitos - dalam pengertian - pembohongan yang sempurna. Untuk menafikan mitos ini, cukup untuk menyebut bahawa pernafasan holotropik telah digunakan (dan terus digunakan) untuk pemulihan penagih dadah. Contohnya adalah kerja Hermann Karelsky (salah seorang pengajar terkenal pernafasan holotropik di Rusia dan guru saya), yang menerima anugerah daripada Kerajaan Moscow untuk pendekatan transpersonal untuk pemulihan penagih dadah. Dasar pendekatan G. Karelsky adalah pernafasan holotropik.

Tetapi, tidak seperti mitos pertama, sumber mitos kedua adalah lebih kurang jelas. Ia berdasarkan sintesis dua fakta mudah. Fakta satu: Sesetengah orang datang ke seminar mengenai holotropik yang bernafas satu kali atau lebih. Dan tidak hairanlah fakta ini. Psikoterapi dan pertumbuhan peribadi adalah proses jangka hayat. Ia kadang-kadang mustahil untuk mencapai tahap perubahan yang dikehendaki dalam seminar tiga hari tunggal. Ini sebabnya sesetengah orang datang lagi. Sebenarnya, semakan kehadiran seminari tidak khusus untuk pernafasan holotropik. Ini adalah tipikal untuk semua bidang psikoterapi.

Fakta dua: Stanislav Grof (pengarang pernafasan holotropik) pada mulanya terlibat dalam terapi psychedelic (psikoterapi menggunakan LSD). Ia hanya selepas pengharaman LSD, dan berdasarkan pengetahuan dan pengalamannya, beliau mencipta pernafasan holotropik. Fakta itu sendiri benar. Tetapi kesimpulan yang kadang-kadang diambil dari fakta ini adalah salah. LSD bukanlah ubat yang menyebabkan kebergantungan fisiologi, tetapi ubat psikoaktif (iaitu, ubat yang membuat tidak sedarkan diri lebih aktif) yang tidak boleh menyebabkan pergantungan fisiologi. Tetapi apa sahaja sifat LSD sebagai ubat psikoterapi perubatan, ini tidak ada kaitan dengan pernafasan holotropik.

Pernafasan Holotropik adalah satu kaedah yang sangat unik, yang berdasarkan mekanisme fisiologi semulajadi tindak balas sistem saraf kita kepada perubahan kekerapan dan kedalaman pernafasan. Hasil tindak balas ini adalah pengaktifan struktur saraf yang bertanggungjawab untuk ingatan jangka panjang dan proses emosi. Tiada unsur-unsur ini boleh menyebabkan ketagihan dan kebergantungan. Tidak dalam bentuk - fisiologi atau psikologi.

Hakikat bahawa seseorang membuat terapi holotropik dan terapi psychedelic hanya bercakap tentang bakat khas Stanislav Grof sebagai penyelidik dan psikoterapis. Dia sentiasa mencari kaedah untuk mengaktifkan yang tidak sedarkan diri untuk membuat bantuan psikoterapi sebagai berkesan dan singkat. Jarang mempunyai penyelidik dalam sejarah psikoterapi berjaya berjaya dua kali dalam niat ini dan mewujudkan dua bidang psikoterapi yang sama sekali berbeza.

Oleh itu, untuk mengatakan bahawa pernafasan holotropik boleh menyebabkan ketagihan adalah benar-benar tidak betul. Ia seperti kenyataan bahawa bernafas itu sendiri adalah ketagihan, bahawa udara segar seperti dadah. Dari sudut pandangan ini, kita semua ketagih. Cuba untuk tidak bernafas selama satu minit, dan anda akan melihat berapa banyak anda ketagihan bernafas.

Sekiranya anda masih mempunyai sebarang kebimbangan, atau anda telah membaca beberapa mitos lain di Internet yang akan membunyikan anda, tanya soalan pengajar anda. Semakin keyakinan dalam proses pernafasan holotropik anda datang ke seminar, semakin efektif untuk anda.

Saya akan menyimpulkan artikel ini dengan sekumpulan soalan kecil yang sering ditanya oleh orang yang sangat berminat. Soalan-soalan ini diminta berturut-turut, satu demi satu, dan kira-kira seperti ini: "Adakah saya dapat melakukan pernafasan holotropik selepas seminar berlalu? Berapa banyak seminar yang perlu saya hadiri? "

Saya akan menjawab soalan-soalan ini secara konsisten. Jadi, "Bolehkah anda mengamalkan pernafasan holotropik sendiri setelah menghadiri seminar?"

Malangnya, jawapannya tidak jelas: tidak, anda tidak boleh.

Hakikatnya, bekerja dengan pernafasan holotropik, kita tidak pernah tahu terlebih dahulu apa lapisan ketidaksadaran kita sedang menyempurnakan proses pernafasan. Ini adalah bahaya utama eksperimen bebas. Ia mungkin pengalaman yang bebas akan mendedahkan beberapa kecederaan yang sangat lama, untuk mengatasi bantuan mana-mana pengajar yang berkelayakan, yang tidak akan berada di sekitar, akan menjadi sangat penting. Akibatnya, orang tersebut boleh "terjebak" dalam trauma dan bukannya psikoterapi dan melegakan kesakitan mental, akan menerima trauma menengah (gangguan trauma). Dan pada masa yang lain, tidak sedarkan diri tidak akan begitu mempercayai, ia akan sangat sukar untuk mencapai tahap yang sama sekali lagi (walaupun dengan pakar).

Selalunya percubaan bebas yang tidak betul ini penuh dengan lekukan, pemburukan penyakit psikosomatik, kemerosotan umum keadaan hidup.

Seni psikoterapis sangat mirip dengan seni doktor. Inilah artinya, di mana terdapat banyak maklumat penting dan pengalaman praktikal. Anda tidak akan dapat memotong diri walaupun lampin meradang (saya tidak bercakap mengenai pembedahan jantung atau pemindahan buah pinggang diri sendiri!). Dengan cara yang sama, penyembuhan jiwa anda memerlukan bantuan yang sangat berkelayakan dan syarat khas yang peserta biasa seminar itu tidak tahu.

Walau bagaimanapun, sekali di Internet saya bertemu dengan fail lucu dengan nama seperti "pernafasan Holotropik sendiri, di rumah". Saya menggesa anda untuk merawat teks dengan tajuk sebagai mitos seterusnya.

Pada masa penulisan ini, saya telah melakukan pernafasan holotropik selama 11 tahun. Saya ada di belakang saya beratus-ratus saya sendiri dan beribu-ribu proses pernafasan. Tetapi ia tidak akan berlaku kepada saya untuk mengamalkan pernafasan holotropik sendiri. Saya akan meminta bantuan rakan sekerja yang berkelayakan.

Sebagai peraturan, selepas jawapan kepada persoalan tentang kemungkinan menggunakan pernafasan holotropik sendiri, soalan berikut berikut: "Berapa banyak bengkel mengenai pernafasan holotropik yang perlu saya hadiri?"

Di sebalik persoalan semacam itu, pemahaman fakta bahawa dalam satu seminar selama tiga hari, tidak mungkin semua pengalaman hidup traumatik akan dilaksanakan.

Malah, kami agak tenang tentang fakta bahawa walaupun hidung berair perlu dirawat selama seminggu. Dan sukar untuk dijangkakan (walaupun dari kaedah psikoterapi yang sangat berkesan) penyembuhan dari semua kecederaan hidup dalam tiga hari. Walau bagaimanapun, ia mesti dikatakan bahawa ada pelanggan yang datang ke satu seminar, mendapatkan kesan yang diharapkan, dan kemudian dari semasa ke semasa mereka berkata dengan panggilan telefon bahawa semuanya baik-baik saja dengan mereka.

Kedua-dua keadaan adalah sangat tipikal. Lagipun, psikoterapi adalah pergerakan kreatif yang tidak sedar kepada masa depan yang bahagia. Dan seperti mana-mana kerja terdapat kedua-dua penemuan spontan, dan kemajuan perlahan, beransur-ansur ("smear after smear").

Dan anda tidak boleh mengatakan terlebih dahulu bagaimana proses kreatif ini akan berkembang untuk setiap individu. Lagipun, kita semua sangat berbeza - dan perjalanan hidup seseorang sangat berbeza dari kehidupan orang lain. Bagi sesetengah orang, trauma adalah gigitan nyamuk, dan seseorang dengan selamat bertempur dengan hiu.

Tidak sedarkan diri anda - watak anda! Anda tahu diri anda lebih baik daripada sesiapa sahaja. Dan terserah anda untuk menentukan berapa banyak seminar dan mod yang anda hadiri.

Tugas saya sebagai pengajar hanya untuk menyokong aspirasi kreatif anda untuk kehidupan yang anda impikan.

Sekiranya anda masih mempunyai sesuatu untuk bertanya, janganlah menjadi tidak aktif. Jangan tinggalkan soalan yang tidak dijawab untuk diri sendiri. Tulis saya (), tanya soalan. Saya akan menjawab dengan senang hati.

© Olga Mohina, 2012

Tiada bahagian artikel ini boleh diterbitkan semula tanpa kebenaran bertulis daripada pengarang. Sekiranya anda ingin memetik coretan artikel, minta kebenaran (). Pautan ke artikel asal diperlukan.

Pernafasan Holotropik

Pernafasan Holotropik adalah kaedah psikoterapi yang tujuannya adalah untuk mengembalikan integriti yang sadar dan tidak sedarkan diri. Nama teknologi berasal dari dua kata Yunani, yang diterjemahkan ke dalam bahasa Rusia, bermakna "keutuhan" dan "memimpin". Dengan cara ini, bagi sesetengah pengamal, ia telah menjadi satu cara untuk pengetahuan diri dan peningkatan diri. Pelepasan dari pengalaman negatif dari masa lalu memberikan pembebasan jisim tenaga dan tenaga yang dibelanjakan untuk menahan emosi dan melawan kesakitan.

Pengarang dan pemaju teknik pernafasan holotropik ialah Stanislav Grof. Pada tahun 1980-an, dia dan isterinya memperkenalkan di Amerika satu amalan baru dan berasaskan saintifik peralihan ke keadaan sedar kesan. Tidak lama kemudian, perubatan AS rasmi mengiktirafnya dan digunakan untuk digunakan. Dan di Rusia, perkembangan Grof diiktiraf dalam dua puluh tahun. Kementerian Kesihatan memasukkannya dalam senarai 28 kaedah psikoterapi berdaftar.

Pernafasan Holotropik adalah amalan kumpulan yang diiringi oleh muzik yang dipilih secara khusus, yang membolehkan anda menyentuh ke dalam pernafasan dalam berirama yang berterusan. Oleh sebab itu, jumlah karbon dioksida dalam tubuh manusia berkurang dan peralihan yang selamat ke keadaan kesadaran yang berubah. Trance memungkinkan untuk mendedahkan pengalaman hidup, yang disimpan tidak sedar, tetapi dalam alam bawah sadar. Selalunya terdapat pengalaman menyakitkan tersembunyi dan trauma psikologi yang menjejaskan kehidupan seseorang. Kesedaran dan kajian mengenai masalah tersembunyi ini mengubah kedua-dua orang dan hidupnya.

Ciri-ciri teknologi

Sebagai teknik psikoterapeutikal, amalan holotropik mempunyai beberapa ciri:

  • Dalam amalan ini, pembukaan trauma psikologi berlaku dalam kumpulan yang dibentuk oleh kenangan kes yang sama. Contohnya, beberapa situasi yang sama apabila ketakutan berlaku. Akibatnya, sesi itu tidak menangani satu kes, tetapi dengan rantai yang sama. Oleh kerana terapi dilakukan untuk beberapa kecederaan, ia memberi kesan yang lebih cepat.
  • "Kebijaksanaan dalaman tubuh," - begitu dikenali dengan ciri ini Stanislav Grof. Kemampuan semulajadi ini terletak pada hakikat bahawa pengurusan pilihan kumpulan trauma psikologi yang akan diusahakan dilakukan oleh jiwa pengamal. Sebagai peraturan, ia adalah relevan pada tahap kehidupan ini, tetapi pengalaman yang menyakitkan dari masa lalu.
  • Perbezaan unik dari amalan psikoterapi yang lain adalah keupayaan untuk mengenal pasti kecederaan dari usia yang sangat awal dan juga yang diterima dalam rahim.

Pernafasan Holotropik membolehkan anda bekerja dengan kumpulan besar kecederaan yang sama, termasuk yang muncul pada masa kanak-kanak dan sebelum lahir, sementara pilihan arah kerja dilakukan oleh jiwa pengamal.

Manfaat pernafasan holotropik

Teknik ini membolehkan anda menyelesaikan beberapa masalah sebenar untuk kebanyakan orang, contohnya:

  • Ia membolehkan seseorang untuk menyedari sifat ketegangan dalam badan dan bebas dari diri mereka

Bagi penyakit psikosomatik, sehubungan dengan mereka psikoterapi dan ubat bekerjasama lebih baik daripada secara berasingan.

Contraindications

Pernafasan Holotropik mempunyai kontraindikasi yang tidak boleh diamalkan kerana kesihatan atau jiwa:

  • Penyakit kardiovaskular;
  • Glaukoma;
  • Asma yang teruk;
  • Tempoh pasca operasi;
  • Kehamilan;
  • Gangguan mental yang teruk;
  • Kecederaan fizikal.

Jika terdapat keraguan tentang penerimaan penyertaan dalam sesi holotropic atau kontraindikasi, maka patut dibincangkan isu ini dengan pengajar sebelum memulakan amalan di rumah.

Amalan sendiri

Kesalahpahaman yang paling besar yang ada di dalam masyarakat, adalah mereka boleh melakukannya sendiri. Tidak mustahil untuk meramalkan kumpulan kecederaan yang bawah sedar akan dipilih dalam proses teknik pernafasan. Dalam sesetengah kes, selepas amalan holotropik di rumah sahaja, anda boleh menjadi tertekan atau membuat komplikasi penyakit psikosomatik. Terapi ini melibatkan kehadiran seorang pengajar psikoterapi atau pembantu.

Format sesi

Latihan dijalankan dalam kumpulan di bawah bimbingan pengajar berpengalaman dan psikoterapi. Bagi peserta kerja dibahagikan kepada pasangan untuk bantuan bersama. Pembahagian semacam ini membolehkan seseorang untuk mengamalkan teknik pernafasan dan mengatasi kecederaan yang timbul, dan yang lain memerhatikan dan menolongnya. Pasangan ini dipanggil pengasuh.

Kelas kumpulan sentiasa dinamik umum. Ini membolehkan anda menyesuaikan diri dengan kerja-kerja yang produktif dan mendapat keputusan pada akhirnya. Pada masa yang sama, mereka menyediakan perbincangan umum tentang isu-isu baru. Bagi sesetengah orang, komunikasi sedemikian menyebabkan ketidakselesaan dan, akibatnya, kerja dan hasil kurang berkesan.

Sepanjang hidup seseorang dapat mengumpul banyak pengalaman yang menyakitkan, jadi bekerja dengannya memerlukan waktu yang lama.

Untuk masuk ke dalam kesedaran yang berubah, pengamal harus berbaring di lantai dan sering bernafas secara mendalam melalui mulut. Penyerapan dalam berkhayal berlaku dalam 20 minit pertama. Selebihnya, pengamal mengalami sensasi tubuh (ketegangan, kesakitan, kekejangan), emosi, dan perasaan yang, selepas meninggalkan keadaan kesadaran yang diubah, direalisasikan dan dilaksanakan dengan psikoterapis.

Muzik digunakan untuk mewujudkan keadaan dan suasana yang sesuai untuk bekerja di rumah. Komposisi khas dikompilkan mengikut prinsip berikut:

  • 1-8 minit - menetapkan nafas untuk muzik merangsang ringan;
  • 8-20 minit - bunyi yang merangsang pernafasan yang betul;
  • Minit 20-40 - irama gendang muzik etnik;
  • Minit 40-80 - kejayaan muzik dramatik, kemuncak sesi;
  • Minit 80-95 - muzik jiwa yang menyenangkan;
  • Selebihnya ada muzik kreatif yang hebat.

Sesi diadakan selama beberapa hari, sebagai contoh, tiga atau empat, di mana setiap amalannya mengambil masa antara satu setengah hingga tiga jam. Setelah meninggalkan kesilapan, peserta menggambarkan pengalaman mereka di mandalas. Dia dibincangkan, dan lukisan ditunjukkan kepada pengamal lain, tetapi mereka tidak ditafsirkan.

12 perkara yang perlu anda ketahui mengenai pernafasan holotropik

Oleh: Martin Boroson dengan Gene Ferrell, Ninke Merbis, dan Dara White

Terjemahan: "Bengkel holotropic bengkel"

Ramai orang tahu Dr Stanislav Grof sebagai penyelidik utama dalam penggunaan klinikal LSD dalam psikoterapi. Orang lain mengenalinya sebagai pengasas (bersama dengan Abraham Maslow) arahan seperti dalam sains psikologi sebagai psikologi transpersonal. Menurut Ken Wilber, Grof adalah "mungkin ahli psikologi terbesar di dunia yang hidup." Ramai juga telah mendengar tentang kaedah yang dikembangkannya dengan isterinya, Christina Grof, yang dipanggil Holotropic Breathwork ™.

Pernafasan Holotropik mempunyai sejarah yang sukar di Ireland; proses ini mempunyai variasi di bawah pelbagai nama, dan kadangkala, pada pandangan saya, dengan pemahaman yang terhad mengenai kaedah itu sendiri. Istilah "pernafasan holotropik" adalah tanda dagangan, dan hanya mereka yang belajar di program Latihan Transpersonal Grof (Grof Transpersonal Training) dan disahkan berhak untuk menggunakannya. Tetapi di Ireland, saya mendengar istilah "terapi holotropik," "terapi Grof," dan juga "Groffing," dan tidak jelas kepada saya apa yang mereka sebenarnya. Ini menyebabkan kesalahpahaman yang meluas mengenai kaedah sebenar, tentang apa yang menjadi amalan yang berkesan dan apabila disyorkan. Bagaimanapun, walaupun tanpa kisah yang kompleks ini, satu kaedah sebagai pernafasan holotropik yang halus dan terang akan ditakdirkan untuk salah faham. Dalam artikel ini, saya berusaha menghilangkan beberapa kesalahpahaman yang paling umum mengenai pernafasan holotropik dan membantu pengamal HD, pelanggan, dan ahli terapi yang ingin menghantar pelanggan mereka ke bengkel mengenai pernafasan holotropik, untuk menentukan "amalan terbaik".

Pernafasan Holotropik bergantung kepada proses yang berlaku dalam persekitaran yang menyokong di mana pernafasan yang mendalam digunakan sebagai pemangkin untuk mengalami kesedaran keadaan yang tidak biasa (NESS). Adalah dipercayai bahawa keadaan kesedaran ini sememangnya penyembuhan dan evolusi, membawa kepada permukaan apa-apa masalah yang perlu diselesaikan dan membantu klien dalam resolusi kreatif mereka. Teknik pernafasan Holotropik telah dipanggil "meditasi kekuatan perindustrian."

Pada seminar mengenai pernafasan holotropik, pelanggan bekerja secara berpasangan, satu dalam peranan pernafasan, yang lain dalam peranan pengasuh. Pernafasan terletak pada tilam, sementara pengasuh memastikan keselamatan dan sokongan fizikalnya semasa sesi. Arahan untuk bernafas hanya bernafas lebih mendalam dan lebih kerap, tinggal dengan mata anda tertutup. Ini secara beransur-ansur memperkenalkan keadaan kesedaran yang luar biasa, seperti mimpi yang jelas, dan pernafasan hanya mempercayai kebijaksanaan yang muncul. Bernafas boleh membuat apa-apa pergerakan, mengambil apa-apa kedudukan badan, membuat apa-apa bunyi yang mereka mahu. Pengalaman disokong oleh muzik, yang bermula dengan bermain gendang atau muzik "merangsang" yang serupa, mencapai apogee emosi, kemudian berubah menjadi musik yang "enak" dan berakhir dengan kontemplatif (meditatif). Setiap sesi berlangsung selama tiga jam. Kemudian pada hari itu, atau peranan suis pernafasan dan penghuni seterusnya. Sesi diiringi oleh dua aktiviti tambahan: ekspresi diri melalui penciptaan karya seni [contohnya, melukis mandala] dan perbincangan [perkongsian] dalam kumpulan kecil. Pada masa yang sama, fasilitator hadir sepanjang masa untuk menerangkan kaedah, mewujudkan ruang yang selamat, menyokong proses dan bekerja dengan orang jika mereka menghadapi sebarang kesulitan.

Prinsip asas pernafasan holotropik menyatakan bahawa penyembuhan datang dari dalam klien. Dalam model holotropic, ini membawa kepada tahap kepercayaan yang belum pernah terjadi sebelumnya. Adalah dipercayai bahawa fasilitator bukan penyembuh, ataupun ahli terapi. Sebaliknya, mereka lebih suka pakar obstetrik, juga menyokong proses yang diberikan dengan kebijaksanaan semula jadi. Memudahkan bengkel holotropik dalam latihan adalah amalan yang intensif "tidak mengetahui". Saya teringat pernyataan Grof bahawa alasan mengapa latihan fasilitator mengambil masa sekurang-kurangnya dua tahun adalah sekurang-kurangnya dua tahun untuk memahami betapa sedikit yang anda ketahui.

Grof percaya bahawa jiwa itu mempunyai fungsi "radar" dalaman, yang apabila diberi kesempatan, dapat memilih pengalaman yang paling sesuai yang kita perlukan pada masa itu untuk pembangunan kita (Grof, S. 1992. The Holotropic Mind, New York: Harper Collins. 23.). Tiada siapa yang boleh mengetahui lebih awal pengalaman macam ini. Sebagai contoh, pertimbangkan klien yang ditahan oleh corak kemarahan terhadap ibunya: resipi mana yang terbaik untuknya? Terapi bioenergi mungkin menggalakkannya untuk menyatakan kemarahannya. Seorang guru Buddha mungkin menggalakkan dia untuk mengamalkan belas kasihan. Seorang Jungian dapat mendorongnya untuk terlibat dalam dialog dengan imej kemarahannya. Seorang kundalini yogi mungkin menggalakkan dia untuk menyalurkan kemarahan ke bentuk yang lebih tinggi. Tetapi fasilitator pernafasan holotropik hanya akan berkata: "Terus bernafas dan nonton apa yang muncul untuk awak." Tanggapan khusus untuk pelanggan dan masa tertentu.

Ia sentiasa menggoda untuk berfikir bahawa kita "tahu cara terbaik." Ini benar terutamanya untuk mana-mana profesional penjagaan profesional. Tetapi fasilitator pernafasan holotropik dilatih dalam kejahilan. Sudah tentu, ramai orang mempunyai bakat besar dalam kaedah kerja mereka yang dipilih, seperti terapi kranio-sacral, reiki, bioenergetik, psikoterapi psikoterapi atau pembersihan aura, tetapi dalam bengkel holotropik mereka tidak akan pernah digunakan untuk pelanggan. "Penyembuhan seseorang" adalah baik, tetapi dalam konteks bengkel mengenai pernafasan holotropik, ini akan dianggap penyalahgunaan kuasa. Setiap peserta mesti meninggalkan bengkel itu, merasa kompeten, iaitu, mendapati bahawa dia mempunyai jawapan dalam dirinya sendiri, dan bukannya "cara ini dan ini adalah penyembuh yang hebat." Pemudah cara pernafasan holotropik tidak sepatutnya melakukan penyembuhan dan tidak seharusnya menyokong idea bahawa dia adalah penyembuh. Pemudahcara bengkel pada pernafasan holotropik hadir untuk membantu, menyokong dan menggalakkan pelanggan untuk mencari jalan mereka sendiri.

Ramai pelanggan sebenarnya datang ke bengkel mengenai pernafasan holotropik, mahu "disembuhkan" atau dengan keperluan tidak sedarkan diri untuk mencari seorang guru. Ini boleh menjadi perangkap bagi pelanggan dan fasilitator. Tetapi fasilitator yang baik akan menolak apa-apa ramalan dan dengan lembut menggalakkan pelanggan untuk mencari jawapan dalam dirinya sendiri. Sudah tentu, sesetengah fasilitator mempunyai kehadiran penyembuhan yang kuat atau mungkin berbakat dalam isu "melihat" atau memahami. Tetapi semua fasilitator pernafasan holotropik haruslah mengekalkannya dengan ketat: amalan memudahkan tidak mengetahui dan memberi ruang kepada peserta supaya mereka dapat mencari jawapannya sendiri.

Fasilitator nafas hibotropik dilatih untuk membantu peserta bengkel dengan menggunakan bentuk sokongan, yang kadang-kadang dipanggil kerja badan, tetapi sering keliru dengan sesuatu yang lain. Akan tetapi, lebih sering, ia dipanggil "kerja yang fokus pada pembebasan tenaga," dan bukannya "bekerja secara bodoh." Peserta boleh menggunakannya dengan meminta bantuan semasa atau pada akhir sesi. Kerja-kerja semacam itu biasanya dilakukan atas permintaan dengan bernafas, apabila mereka merasa terjebak, tidak terikat, atau merasa bahawa sesi mereka tidak selesai.

Kebanyakan peserta menyempurnakan sesi mereka tanpa memerlukan kerja sedemikian. Tetapi jika seseorang benar-benar memerlukannya, fasilitator akan bertindak balas terhadap permintaan itu dan secara kreatif dan dengan empati akan memberikan kepada klien bantuan yang diperlukan. Sebagai peraturan, ini bermakna perlahan-lahan meletakkan tangan anda pada bahu anda untuk menyokong pernafasan. Kadang-kadang fasilitator menjemput pelanggan untuk menguatkan apa yang telah berlaku. Dalam kes ini, anda boleh meningkatkan pergerakan atau dalam beberapa cara untuk menyatakan pengalaman itu. Anda hanya boleh menggalakkan pelanggan untuk membuat bunyi atau meneroka imej yang telah dia alami. Untuk meningkatkan perasaan, pelanggan juga mungkin perlu untuk menentang fizikal pergerakan khas. Tetapi rintangan ini tidak melibatkan melakukan sesuatu kepada pelanggan dan tidak pernah ditujukan untuk mengatasi pelanggan. Ia hanya mesyuarat pelanggan di mana dia dan menggalakkan dia untuk pergi lebih jauh, jika dia begitu keinginan.

Malangnya, saya melihat bagaimana sesetengah ahli terapi yang tidak belajar dengan Grof membuat campur tangan sedemikian apabila bekerja dengan keadaan kesedaran yang luar biasa yang menakutkan saya, jadi saya jelaskan:

Pemudah cara pernafasan holotropi tidak akan pernah secara fizikal campur tangan dalam sesi tanpa izin klien - melainkan jika terdapat ancaman bahawa klien akan membahayakan dirinya atau orang lain.

Pernafasan Holotropik adalah teknik di rumah

Terdapat banyak teknik yang berbeza yang membolehkan anda mendedahkan kebolehan manusia dan mengatasi pelbagai masalah, seperti kemurungan. Ini termasuk pernafasan holotropik yang unik, yang mempunyai kelebihan dan kekurangannya.

Pernafasan Holotropik - apa itu?

Salah satu jenis psikoterapi yang bertujuan untuk bekerja dengan pertumbuhan peribadi seseorang adalah pernafasan holotropik. Teknik pernafasan khas dibuat kepada muzik. Dengan bantuan mereka, seseorang melancarkan pelbagai tindak balas kimia dalam tubuh, yang mempengaruhi aktiviti sistem saraf. Pernafasan Holotropik dibangun oleh psikolog Amerika Stanislav Grof pada tahun 50-an. Terima kasih kepada penyelidikan yang dijalankan, teknik ini telah diselesaikan sebagai kaedah alternatif untuk ubat psikotropik.

Apa yang memberikan pernafasan holotropik?

Populariti teknologi adalah disebabkan oleh pelbagai tindakan yang dapat dinilai dengan pelaksanaan yang sepatutnya. Dengan bantuannya, anda dapat memahami sifat stres dalam badan dan mengatasinya. Amalan pernafasan holotropik memberi peluang untuk mengurangkan kesan tekanan dan menghilangkan pelbagai penyakit psikosomatik. Ia disyorkan untuk digunakan untuk melawan kemurungan, apatis dan kecemasan. Manfaat teknik unik ini terletak pada keupayaannya untuk melawan tabiat buruk.

Pernafasan Holotropik - "untuk" dan "terhadap"

Teknik yang dibentangkan, seperti dadah dan fisioterapi, mempunyai sisi positif dan negatif. Manfaat pernafasan holotropik boleh diperolehi jika ia digunakan oleh orang yang sihat, dengan mengambil kira contraindications dan ciri-ciri latihan. Dengan menggunakan teknologi yang tepat, anda boleh menghadapi masalah psikologi yang sedia ada. Pernafasan yang betul memberi peluang untuk menembusi kedalaman kesedaran. Adalah disyorkan untuk menggunakan pernafasan khas selepas menjalani kursus khas.

Kerosakan dan manfaat pernafasan holotropik adalah topik yang menyebabkan banyak kontroversi, oleh itu terdapat penentang amalan ini. Mereka berhujah bahawa orang yang melakukan latihan pernafasan menimbulkan sesak nafas otak sementara, yang mengakibatkan kematian saraf. Selepas satu sesi, terdapat kehilangan karbon dioksida, yang boleh menyebabkan pening dan kehilangan kesedaran. Sekiranya dilaksanakan secara tidak wajar, teknik itu boleh mendatangkan kesan berbahaya.

Pernafasan Holotropik adalah teknik di rumah

Secara tradisinya, kelas diadakan dalam kumpulan di bawah pengawasan pakar, tetapi orang yang yakin dengan kebolehan mereka dapat berlatih sendiri di rumah. Ia adalah perlu untuk menjalankan latihan di dalam bilik yang selesa dan luas. Adalah penting bahawa ada orang yang berdekatan yang akan mengikuti kursus pelajaran. Ia tidak disyorkan untuk mengambil makanan sebelum memulakan amalan. Semasa latihan, ia dibenarkan menukar posisi badan, seperti yang digerakkan oleh kesedaran. Teknik mengajar suapan holotropik membayangkan pemilihan muzik yang betul:

  • Pertama, muzik pernafasan ringan perlu berbunyi.
  • Untuk 20 saat. melodi harus berubah menjadi yang lebih merangsang.
  • Untuk 20 saat seterusnya. Ia disyorkan untuk memilih muzik etnik, termasuk drum.
  • Untuk memasukkan berkhayal, lebih baik untuk beralih kepada komposisi yang dramatik, yang akhirnya akan menjadi lebih tenang dan santai.

Pernafasan Holotropik - bagaimana untuk bernafas dengan betul?

Tempoh satu kelas secara purata adalah kira-kira tiga jam. Pernafasan dilakukan hanya dengan mulut, dan ia berirama. Anda tidak boleh mengganggu pernafasan dan menggunakan prinsip ini: penyedutan sengit dan nafas lega. Pernafasan holotropik yang betul melibatkan dada atas. Untuk menumpukan perhatian, anda perlu meletakkan semua pemikiran dan pastikan menutup mata anda. Terdapat beberapa nuansa penting yang patut dipertimbangkan:

  • Jika semasa sesi terdapat perasaan tidak selesa, anda perlu membayangkan bahawa semasa penghembusan daun negatif, dan apabila anda menghirup ia mengisi tempat dengan baik. Ini akan membantu untuk tidak menyimpang.
  • Sekiranya anda perlu cepat keluar dari berkhayal, anda mesti pergi ke nafas anjing, yang akan menghalang penampilan negatif.
  • Apabila kelonggaran dicapai dengan menggunakan pernafasan holotropik, nafas panjang dan nafas melalui hidung.

Pernafasan Holotropik dalam kemurungan

Banyak pengamal telah menunjukkan bahawa teknik yang dibentangkan memberi kesan terapeutik yang cepat, jadi dalam beberapa jam anda dapat mengurangkan tahap kebimbangan, menghilangkan fobia dan stres. Pernafasan Holotropik digunakan untuk neurosis, kemurungan, gangguan tekanan selepas trauma, serangan panik, asma, dystonia vegetatif-vaskular dan masalah lain. Kelas-kelas kerap membuat orang fleksibel, tahan tekanan, dikumpulkan dan lengkap. Kesannya dicapai dengan meningkatkan tahap oksigen dalam darah.

Pernafasan Holotropik untuk penurunan berat badan

Para saintis telah membuktikan bahawa oksigen membantu membakar lemak, dan ia juga mempercepat metabolisme. Ia mempunyai kesan pembersihan pernafasan holotropik, kerana produk pereputan masuk ke dalam paru-paru, dari mana mereka keluar, meninggalkan tubuh. Manfaatnya adalah disebabkan semasa penyedutan energik dan pernafasan terdapat penguncupan otot yang memberikan urutan penuh. Ini mempunyai kesan positif terhadap keadaan sistem pencernaan dan ekskresi. Dengan senaman tetap, akhbar diperkuat, postur diperbaiki dan pound tambahan hilang.

Pernafasan Holotropik untuk keluar dari astral

Terdapat beberapa cara untuk melawat dunia astral. Membantu memasuki pernafasan astral dan holotropik. Untuk mencuba sendiri, anda perlu memilih dan menghidupkan muzik. Benarkan getaran untuk menembusi badan dan tumpukan pada penyedutan dan pernafasan anda sendiri. Anda tidak boleh terganggu oleh pemikiran melampau dan program sendiri untuk emosi tertentu. Gunakan peraturan yang dinyatakan di atas. Pernafasan Holotropik di rumah dilaksanakan mengikut skim ini:

  • 5-10 min. muzik ringan untuk memanaskan badan;
  • 5-10 min. komposisi berirama;
  • 10-20 min. perkusi dan batu keras;
  • muzik untuk bersantai.

Hati dan Ortodoks Holotropik

Gereja merujuk kepada amalan-amalan tersebut secara mutlak, memanggil mereka syaitan. Adalah dipercayai bahawa menggunakan pernafasan holotropik, seseorang jatuh di bawah pengaruh malaikat yang jatuh dan mengenal dirinya dengan kesedaran mutlak, dan ini ruang roh jahat. Sebagai akibat daripada menerima pengalaman, orang yang menjalankan sesi akan cepat atau lambat akan datang kepada kemusnahan rohani dan fizikal. Para penganut percaya bahawa menggunakan kaedah pernafasan holotropik, seseorang mendakwa sama dengan Tuhan, setelah menerima pengetahuan dan peluang baru.

Pernafasan Holotropik - kontraindikasi

Semua teknik yang mempengaruhi seseorang boleh menyebabkan kemudaratan jika anda tidak mengambil kira kontraindikasi yang sedia ada. Adalah penting untuk mengetahui bagaimana pernafasan holotropik berbahaya adalah kerana ia tidak boleh digunakan untuk glaukoma, epilepsi, osteoporosis, kehamilan dan penyakit berjangkit akut. Sesi dikontraindikasikan jika terdapat penyakit kronik yang serius, keadaan psikotik yang serius dan selepas operasi baru-baru ini. Sebelum menjalankan sesi, disyorkan untuk berunding dengan doktor.

Pernafasan Holotropik - kesan negatif

Terdapat saintis yang percaya bahawa arah ini harus dianggap sebagai fenomena yang samar-samar, dan ia adalah kritikan yang besar. Salah satu pendapat yang paling biasa menunjukkan bahawa pakar dalam arah ini mempengaruhi seseorang, dengan kemahiran memanipulasi mereka. Akibat negatif respiration holotropic adalah disebabkan oleh fakta bahawa apabila menggunakan teknik ini hyperventilation otak berlaku, dan ini membawa kepada pencairan karbon dioksida dan kematian sel-sel saraf. Hasilnya, kelas tidak membangun otak, tetapi memburukkan lagi kerjanya.

12 perkara yang perlu anda ketahui tentang Holotropic Breath ™

Oleh: Martin Boroson dengan Gene Ferrell, Ninke Merbis, dan Dara White
Terjemahan: "Bengkel holotropic bengkel"

Kemasukan

Ramai orang tahu Dr Stanislav Grof sebagai penyelidik utama dalam penggunaan klinikal LSD dalam psikoterapi. Orang lain mengenalinya sebagai pengasas (bersama dengan Abraham Maslow) arahan seperti dalam sains psikologi sebagai psikologi transpersonal. Menurut Ken Wilber, Grof adalah "mungkin ahli psikologi terbesar di dunia yang hidup." Ramai juga telah mendengar tentang kaedah yang dikembangkannya dengan isterinya, Christina Grof, yang dipanggil Holotropic Breathwork ™.

Pernafasan Holotropik mempunyai sejarah yang sukar di Ireland; proses ini mempunyai variasi di bawah pelbagai nama, dan kadangkala, pada pandangan saya, dengan pemahaman yang terhad mengenai kaedah itu sendiri. Istilah "pernafasan holotropik" adalah tanda dagangan, dan hanya mereka yang belajar di program Latihan Transpersonal Grof (Grof Transpersonal Training) dan disahkan berhak untuk menggunakannya. Tetapi di Ireland, saya mendengar istilah "terapi holotropik," "terapi Grof," dan juga "Groffing," dan tidak jelas kepada saya apa yang mereka sebenarnya. Ini menyebabkan kesalahpahaman yang meluas mengenai kaedah sebenar, tentang apa yang menjadi amalan yang berkesan dan apabila disyorkan. Bagaimanapun, walaupun tanpa kisah yang kompleks ini, satu kaedah sebagai pernafasan holotropik yang halus dan terang akan ditakdirkan untuk salah faham. Dalam artikel ini, saya berusaha menghilangkan beberapa kesalahpahaman yang paling umum mengenai pernafasan holotropik dan membantu pengamal HD, pelanggan, dan ahli terapi yang ingin menghantar pelanggan mereka ke bengkel mengenai pernafasan holotropik, untuk menentukan "amalan terbaik".

Pernafasan Holotropik bergantung kepada proses yang berlaku dalam persekitaran yang menyokong di mana pernafasan yang mendalam digunakan sebagai pemangkin untuk mengalami kesedaran keadaan yang tidak biasa (NESS). Adalah dipercayai bahawa keadaan kesedaran ini sememangnya penyembuhan dan evolusi, membawa kepada permukaan apa-apa masalah yang perlu diselesaikan dan membantu klien dalam resolusi kreatif mereka. Teknik pernafasan Holotropik telah dipanggil "meditasi kekuatan perindustrian."

Pada seminar mengenai pernafasan holotropik, pelanggan bekerja secara berpasangan, satu dalam peranan pernafasan, yang lain dalam peranan pengasuh. Pernafasan terletak pada tilam, sementara pengasuh memastikan keselamatan dan sokongan fizikalnya semasa sesi. Arahan untuk bernafas hanya bernafas lebih mendalam dan lebih kerap, tinggal dengan mata anda tertutup. Ini secara beransur-ansur memperkenalkan keadaan kesedaran yang luar biasa, seperti mimpi yang jelas, dan pernafasan hanya mempercayai kebijaksanaan yang muncul. Bernafas boleh membuat apa-apa pergerakan, mengambil apa-apa kedudukan badan, membuat apa-apa bunyi yang mereka mahu. Pengalaman disokong oleh muzik, yang bermula dengan bermain gendang atau muzik "merangsang" yang serupa, mencapai apogee emosi, kemudian berubah menjadi musik yang "enak" dan berakhir dengan kontemplatif (meditatif). Setiap sesi berlangsung selama tiga jam. Kemudian pada hari itu, atau peranan suis pernafasan dan penghuni seterusnya. Sesi diiringi oleh dua aktiviti tambahan: ekspresi diri melalui penciptaan karya seni [contohnya, melukis mandala] dan perbincangan [perkongsian] dalam kumpulan kecil. Pada masa yang sama, fasilitator hadir sepanjang masa untuk menerangkan kaedah, mewujudkan ruang yang selamat, menyokong proses dan bekerja dengan orang jika mereka menghadapi sebarang kesulitan.

Adakah pernafasan holotropik termasuk penggunaan dadah?

Tidak

Grof adalah salah satu daripada penyelidik terawal dan paling dihormati dalam bidang penggunaan klinikal LSD. Sebagai penganalisis dan psikiatri Freudian, dia menjadi yakin bahawa LSD mempunyai nilai terapeutik sebagai pemangkin untuk potensi penyembuhan yang tidak sedarkan diri. Grof melakukan rawatan dengan LSD di Institut Penyelidikan Psikiatri di Prague dari tahun 1960 hingga 1967 dan meneruskan kerja ini di John Hopkins University di Baltimore. Beliau bekerja dengan pesakit psikiatri, pesakit kanser dan penagih dadah, serta para seniman dan saintis yang berminat dalam dimensi kesedaran yang lebih dalam.

Pada masa itu, terdapat banyak cara untuk bekerja dengan LSD, tetapi kaedah Grof adalah luar biasa kerana menunjukkan persekitaran yang sangat selamat dan fokus dalaman. Grof mencadangkan bahawa pesakit berbaring dengan matanya tertutup, mendengar muzik, dengan kehadiran dua orang doktor. Oleh itu, tumpuan adalah pengalaman batin, bukan pada dialog atau pengalaman psikodinamik, dan pada empirikal [melalui pengalaman langsung], dan bukan pada capaian intelektual, lisan atau analitik terhadap ketidaksadaran. Grof mengamati dan mencatatkan kesan terapi yang mengagumkan mengenai proses ini untuk pesakitnya. Di samping itu, beliau menyedari bahawa keadaan kesedaran ini tidak begitu luar biasa seperti yang berlaku: di kebanyakan budaya pra-perindustrian terdapat beberapa cara yang diluluskan oleh budaya untuk memasuki negeri-negeri ini, mereka digunakan secara berkala untuk mempromosikan proses penyembuhan atau memperoleh kebijaksanaan, menggunakan sebagai pemangkin bermain gendang, psychedelics semula jadi, meditasi atau puasa.

Ujian klinikal LSD yang dijalankan oleh Grof sangat menjanjikan, tetapi kerana penggunaan jalanan ubat dan kenaikan pangkatnya oleh tokoh yang kurang waras, seperti Timothy Leary, penggunaan ubat tidak klinikal telah dilarang di Amerika Syarikat pada tahun 1967, dan kerja penyelidikan klinikal telah siap pada tahun 1975 m Oleh itu, Grof mengalihkan perhatiannya kepada kaedah lain untuk menggunakan keadaan sedar yang tidak biasa dan memberi tumpuan kepada penggunaan pernafasan yang mendalam dan dipercepat. Ini adalah asas Holotropic Breathwork ™. Dan walaupun pernafasan holotropik mempunyai beberapa ciri umum dengan kerja Grof dengan LSD (keadaan dan intipati), tidak ada bahan narkotika digunakan sama sekali dalam sesi pernafasan holotropik. Seperti banyak bentuk yoga, proses ini dikawal dengan pernafasan biasa pada kadar yang dikawal oleh pelanggan.

Adakah fasilitator pernafasan holotropik penyembuh?

Prinsip asas pernafasan holotropik menyatakan bahawa penyembuhan datang dari dalam klien. Dalam model holotropic, ini membawa kepada tahap kepercayaan yang belum pernah terjadi sebelumnya. Adalah dipercayai bahawa fasilitator bukan penyembuh, ataupun ahli terapi. Sebaliknya, mereka lebih suka pakar obstetrik, juga menyokong proses yang diberikan dengan kebijaksanaan semula jadi. Memudahkan bengkel holotropik dalam latihan adalah amalan yang intensif "tidak mengetahui". Saya teringat pernyataan Grof bahawa alasan mengapa latihan fasilitator mengambil masa sekurang-kurangnya dua tahun adalah sekurang-kurangnya dua tahun untuk memahami betapa sedikit yang anda ketahui.

Grof percaya bahawa jiwa itu mempunyai fungsi "radar" dalaman, yang apabila diberi kesempatan, dapat memilih pengalaman yang paling sesuai yang kita perlukan pada masa itu untuk pembangunan kita (Grof, S. 1992. The Holotropic Mind, New York: Harper Collins. 23.). Tiada siapa yang boleh mengetahui lebih awal pengalaman macam ini. Sebagai contoh, pertimbangkan klien yang ditahan oleh corak kemarahan terhadap ibunya: resipi mana yang terbaik untuknya? Terapi bioenergi mungkin menggalakkannya untuk menyatakan kemarahannya. Seorang guru Buddha mungkin menggalakkan dia untuk mengamalkan belas kasihan. Seorang Jungian dapat mendorongnya untuk terlibat dalam dialog dengan imej kemarahannya. Seorang kundalini yogi mungkin menggalakkan dia untuk menyalurkan kemarahan ke bentuk yang lebih tinggi. Tetapi fasilitator pernafasan holotropik hanya akan berkata: "Terus bernafas dan nonton apa yang muncul untuk awak." Tanggapan khusus untuk pelanggan dan masa tertentu.

Ia sentiasa menggoda untuk berfikir bahawa kita "tahu cara terbaik." Ini benar terutamanya untuk mana-mana profesional penjagaan profesional. Tetapi fasilitator pernafasan holotropik dilatih dalam kejahilan. Sudah tentu, ramai orang mempunyai bakat besar dalam kaedah kerja mereka yang dipilih, seperti terapi kranio-sacral, reiki, bioenergetik, psikoterapi psikoterapi atau pembersihan aura, tetapi dalam bengkel holotropik mereka tidak akan pernah digunakan untuk pelanggan. "Penyembuhan seseorang" adalah baik, tetapi dalam konteks bengkel mengenai pernafasan holotropik, ini akan dianggap penyalahgunaan kuasa. Setiap peserta mesti meninggalkan bengkel itu, merasa kompeten, iaitu, mendapati bahawa dia mempunyai jawapan dalam dirinya sendiri, dan bukannya "cara ini dan ini adalah penyembuh yang hebat." Pemudah cara pernafasan holotropik tidak sepatutnya melakukan penyembuhan dan tidak seharusnya menyokong idea bahawa dia adalah penyembuh. Pemudahcara bengkel pada pernafasan holotropik hadir untuk membantu, menyokong dan menggalakkan pelanggan untuk mencari jalan mereka sendiri.

Ramai pelanggan sebenarnya datang ke bengkel mengenai pernafasan holotropik, mahu "disembuhkan" atau dengan keperluan tidak sedarkan diri untuk mencari seorang guru. Ini boleh menjadi perangkap bagi pelanggan dan fasilitator. Tetapi fasilitator yang baik akan menolak apa-apa ramalan dan dengan lembut menggalakkan pelanggan untuk mencari jawapan dalam dirinya sendiri. Sudah tentu, sesetengah fasilitator mempunyai kehadiran penyembuhan yang kuat atau mungkin berbakat dalam isu "melihat" atau memahami. Tetapi semua fasilitator pernafasan holotropik haruslah mengekalkannya dengan ketat: amalan memudahkan tidak mengetahui dan memberi ruang kepada peserta supaya mereka dapat mencari jawapannya sendiri.

Adakah holotropik bernafas sejenis shamanisme?

Terdapat banyak ciri tersendiri yang bernafas holotropik (Holotropic Breathwork ™) menyerupai shamanisme. Seperti dalam shamanisme, para peserta bengkel mengenai pernafasan holotropik melakukan perjalanan ke keadaan kesedaran yang luar biasa untuk mencari penyembuhan. Bunyi muzik untuk menyokong perjalanan ini. Tetapi terdapat banyak perbezaan antara pernafasan holotropik dan shamanisme.

Pertama, dalam pernafasan holotropic tidak ada pelan perjalanan: peserta tidak diminta untuk menghantar pintu masuk ke dunia shamanik dan tidak memulakan perjalanan holotropik dengan niat untuk bekerja pada masalah atau masalah tertentu. Sudah tentu, untuk mencari panduan semangat atau haiwan totem di bengkel bom itu bermakna, kerana ini adalah ciri khas dunia shamanik, tetapi melakukan ini di sesi holotropi akan menghadkan proses. Pada sesi holotrop, seluruh dunia pengalaman rohani mungkin dari mana-mana tradisi (dan bukan dari tradisi apa pun) boleh didapati untuk setiap pelanggan.

Salah satu ciri yang paling menakjubkan dalam pernafasan holotropik ialah orang ramai boleh mempunyai banyak jenis pengalaman yang mereka bebas untuk mentafsir dengan cara yang berbeza, tidak terhad kepada bahasa tertentu atau pandangan dunia. Saya telah melihat orang Kristian mempunyai pengalaman Buddha, dan Hindu mempunyai pengalaman Kristian. Saya melihat bagaimana ateis mempunyai pengalaman shaman, dan pengamal shamanisme mempunyai Sufi. Saya masih ingat seorang paderi Katolik yang mempunyai pengalaman Kristian yang membuatnya terkejut dan gembira: dia mengetahui kepercayaannya.

Saya juga melihat pengalaman dalam orang-orang yang berasal dari, seolah-olah, dari banyak tradisi yang berbeza pada masa yang sama, dan saya melihat bahawa sesetengah orang mempunyai pengalaman yang tidak dikaitkan dengan mana-mana tradisi yang ada sekarang. Oleh itu, walaupun pernafasan holotropik mempunyai banyak ciri yang serupa dengan shamanisme, ia lebih besar dan lebih luas. Dalam pengertian ini, ia adalah amalan postmodern yang benar (Boroson, M, (1998) 'Radar kepada Infinite: Breathwork Holotropic dan Visi Integral' dicetak semula dalam K. Taylor (ed), Menjelajah The Inner Door Santa Cruz: Handford Mead, 2003).

Adakah pernafasan holotropik ketagihan?

Sudah tentu, saya melihat bahawa sesetengah orang kelihatan "tersambung" ke pernafasan holotropik. Tetapi di sini adalah perlu untuk lebih berhati-hati dalam penghakiman. Ramai orang menggunakan pernafasan holotropik sebagai pilihan terakhir atau ketika mengalami krisis jiwa. Dalam kes ini, tempoh kerja dalaman yang sengit bukan sahaja wajar, tetapi juga berharga kepada mereka. Mereka mungkin mahu atau bahkan perlu menyerahkan sepenuhnya kepada proses dalaman mereka.
Bagi orang lain, satu bengkel mengenai pernafasan holotropik mungkin satu-satunya tempat di mana mereka benar-benar boleh menjadi diri mereka sendiri dan membenarkan diri mereka memberi tenaga kepada tenaga yang sangat kuat yang mereka perjuangkan.

Pada masa yang sama, ada orang lain, seperti saya, yang menganggap pernafasan holotropik menjadi amalan rohani dan cuba melakukannya sekurang-kurangnya beberapa kali dalam setahun - sebanyak seseorang akan melalui meditasi berundur. Dan walaupun saya telah melihat ramai orang yang telah mengamalkan intensif pernafasan holotropik untuk beberapa waktu, dan beberapa orang yang nampaknya terlalu melekat padanya untuk beberapa waktu, saya tidak pernah melihat mereka yang "ketagih" kepadanya.

Mungkin tidak ada amalan lain yang di tangan penagih tidak boleh menjadi kebergantungan. Pernafasan Holotropik pastinya tidak sesuai untuk orang yang secara aktif ketagih dengan sesuatu (sama ada dadah, alkohol, makanan atau tingkah laku), kerana ia cenderung membawa ke permukaan hanya bahan yang penagih itu cuba menekan dengan bantuan pergantungan; konflik yang diperkuatkan boleh menambah tingkah laku ketagihan. Tetapi sebaik sahaja penagih memasuki tahap pemulihan, pernafasan holotropik boleh menjadi penyembuhan, membantu penagih pulih untuk bekerja dengan bahan yang ditindas dan, mungkin, menyumbang kepada penemuan corak yang lebih mendalam yang menyebabkan dia ketagihan. (Grof, S. (1985) Di luar Otak: Kelahiran, Kematian dan Transendensi Psikoterapi, Albany: Universiti Negeri New York 267-268 Lihat juga Sparks, T., Pintu Terbuka Wide, dan Grof, C., The Thirst for Wholeness.)

Adakah terdapat pengalaman pengalaman yang ditetapkan?

Saya telah melihat berapa ramai pendatang baru untuk pernafasan holotropik datang ke bengkel dengan idea yang sudah siap tentang apa yang mereka harus pengalaman atau akan mengalami. Seolah-olah ahli terapi mereka telah mengarahkan mereka terlebih dahulu. (Seorang peserta bahkan datang dengan kad badannya yang dibuat oleh ahli terapinya, menunjukkan kepada saya tepat di mana "bahan "nya terletak.) Tetapi dalam pernafasan holotropi tidak ada urutan pengalaman yang ditetapkan dan tidak ada cara untuk meramalkan apa yang akan timbul. Fasilitator berulang kali menggariskan: melepaskan harapan anda dan bersiaplah untuk terkejut. Penyembuh dalaman sendiri akan memilih masalah yang akan anda pelajari, penyembuhan yang anda alami, dan pelajaran yang akan anda pelajari.

Terdapat juga kesalahpahaman umum bahawa pelanggan mesti terlebih dahulu membersihkan pengalaman traumatik peribadi mereka, kemudian bekerja melalui trauma kelahiran, dan kemudian, jika mereka bernasib baik, mereka mungkin mengalami pengalaman transpersonal. Ini adalah tafsiran yang menyesatkan, tetapi jelas tentang kerja Grof, kerana ia menawarkannya sebagai prosedur umum untuk menggerakkan proses holotropik. Walau bagaimanapun, bagi setiap kes secara berasingan dan dari sesi ke sesi, pada dasarnya prosedur ini tidak berfungsi dengan cara itu. Saya melihat berapa banyak orang yang mempunyai pengalaman rohani yang sangat kuat semasa sesi pertama mereka: pengalaman ini boleh menjadi insentif untuk mereka meneruskan atau alat yang mereka perlukan untuk meneruskan, ini juga boleh menjadi pandangan global mengenai proses mereka. Saya melihat ramai orang sesi pertama yang benar-benar transpersonal, dan ini boleh berlangsung selama banyak sesi, sehingga mereka menyedari bahawa langkah seterusnya dalam pertumbuhan mereka adalah dalam kehidupan peribadi atau sejarah peribadi mereka.

Menariknya, banyak sesi mencerminkan pelbagai peringkat jiwa pada masa yang sama - dalam cara yang menarik, hologram. Dan seperti dalam hal impian, setiap sesi mungkin mengandungi permulaan atau tanda-tanda apa yang akan datang. Saya mengingati seorang peserta, seorang vegetarian yang berminat, yang menjalani sesi holotropik, di mana imej poppy besar muncul dalam fikirannya, melihatnya sangat. Pada sesi berikutnya, beberapa hari kemudian, dia menerima pengalaman transpersonal yang penuh dengan pengalamannya sebagai seekor singa, dengan penuh semangat memakan daging mentah binatang yang baru dibunuh.

Saya memahami bahawa pernafasan holotropik hanya membawa langsung pengalaman yang kita perlukan sekarang, pada masa ini, pada tahap kesedaran. "Terapeutik" adalah pengalaman atau "rohani" - tidak begitu penting kerana fakta bahawa ia mungkin sesuatu dari masa lalu. Secara harfiah atau metafora, ia juga tidak kelihatan penting. Perkara yang paling penting hanya mendapat pengalaman ini pada hari itu. Sesi ini memberi anda gambaran mengenai struktur arketik masa kini dan sangat berjaya membawa anda ke peringkat seterusnya perkembangan anda.

Adakah anda memerlukan kerja dengan badan dalam pernafasan holotropik?

Fasilitator nafas hibotropik dilatih untuk membantu peserta bengkel dengan menggunakan bentuk sokongan, yang kadang-kadang dipanggil kerja badan, tetapi sering keliru dengan sesuatu yang lain. Akan tetapi, lebih sering, ia dipanggil "kerja yang fokus pada pembebasan tenaga," dan bukannya "bekerja secara bodoh." Peserta boleh menggunakannya dengan meminta bantuan semasa atau pada akhir sesi. Kerja-kerja semacam itu biasanya dilakukan atas permintaan dengan bernafas, apabila mereka merasa terjebak, tidak terikat, atau merasa bahawa sesi mereka tidak selesai.

Kebanyakan peserta menyempurnakan sesi mereka tanpa memerlukan kerja sedemikian. Tetapi jika seseorang benar-benar memerlukannya, fasilitator akan bertindak balas terhadap permintaan itu dan secara kreatif dan dengan empati akan memberikan kepada klien bantuan yang diperlukan. Sebagai peraturan, ini bermakna perlahan-lahan meletakkan tangan anda pada bahu anda untuk menyokong pernafasan. Kadang-kadang fasilitator menjemput pelanggan untuk menguatkan apa yang telah berlaku. Dalam kes ini, anda boleh meningkatkan pergerakan atau dalam beberapa cara untuk menyatakan pengalaman itu. Anda hanya boleh menggalakkan pelanggan untuk membuat bunyi atau meneroka imej yang telah dia alami. Untuk meningkatkan perasaan, pelanggan juga mungkin perlu untuk menentang fizikal pergerakan khas. Tetapi rintangan ini tidak melibatkan melakukan sesuatu kepada pelanggan dan tidak pernah ditujukan untuk mengatasi pelanggan. Ia hanya mesyuarat pelanggan di mana dia dan menggalakkan dia untuk pergi lebih jauh, jika dia begitu keinginan.

Malangnya, saya telah melihat beberapa ahli terapi yang tidak belajar dengan Grof melakukan campur tangan sedemikian ketika berhadapan dengan keadaan kesedaran yang luar biasa yang menakutkan saya, jadi saya jelaskan: fasilitator pernafasan holotropik tidak akan pernah campur tangan secara fizikal dalam sesi tanpa kebenaran pelanggan - melainkan terdapat ancaman bahawa klien akan membahayakan dirinya atau orang lain.

Adakah pengalaman di luar tubuh mungkin semasa bernafas holotropik?

Sudah tentu, semasa sesi pernafasan holotropi, mungkin ada pengalaman luar. Walaupun kebanyakan sesi dialami secara eksklusif. Malah, ia adalah salah satu aspek paling berharga dalam pernafasan holotropik. Oleh kerana pernafasan jatuh ke atas tilam dan penjaga terletak di sebelahnya untuk memastikan keselamatannya, pernafasan mampu melakukan secara fizikal untuk melakukan segala yang diperlukannya. Terdapat peraturan yang sama sekali berbeza daripada, sebagai contoh, dalam pengunduran meditasi, di mana sikap istimewa boleh ditetapkan untuk amalan.

Pada seminar mengenai pernafasan holotropik, anda secara fizikal boleh memanfaatkan diri anda dengan cara yang boleh dibayangkan. Lebih tepat lagi, anda boleh membenarkan anda tidak sedarkan diri untuk menunjukkan dirinya secara fizikal seperti yang anda mahukan. Dengan cara ini, para peserta dapat sepenuhnya memupuk pengalaman rohani mereka. Saya tidak bertemu dengan amalan yang akan menggabungkan yang transenden dengan yang kekal (yang luaran dengan dalaman) atau rohani dengan fizikal dengan berkesan.

Adakah peserta meninggalkan bengkel mengenai pernafasan holotropik, yang "tidak dikawal"?

Selepas pengalaman dramatik ada risiko baki "tidak dikuasai." Kembali dari ashram atau dari mundur meditasi, atau bahkan dari sesi terapi atau urut, orang dapat merasakannya. Pengalaman mendalam sering tidak dapat diselesaikan, dan mungkin mengambil masa untuk mengintegrasikannya ke dalam kehidupan seharian. Itulah sebabnya sesi pernafasan holotropik biasanya diadakan sebagai retret semalaman atau berlangsung sekurang-kurangnya satu hari penuh. Bengkel di lapangan mempromosikan perendaman yang lebih mendalam peserta dalam pengalaman mereka dan memberi mereka lebih banyak masa untuk menyelesaikan pengalaman. Fasilitator yang baik memastikan bahawa para peserta cukup didasarkan sebelum meninggalkan bengkel tersebut. Dan kami bersedia membantu mereka selepas bengkel, jika keperluan itu timbul. Fasilitator pernafasan holotropik sering dapat menghantar peserta ke terapi untuk sokongan jangka panjang dan integrasi pengalaman (dan banyak ahli terapi menghantar pelanggan mereka ke pernafasan holotropik untuk menambah terapi mereka).

Dalam erti kata, pernafasan holotropik sebenarnya menawarkan bentuk asas yang sangat baik. Fasilitator tinggal bersama klien sehingga mereka mencapai tahap penyelesaian sesi yang dapat diterima. Kebanyakan orang menyelesaikan sesi mereka dalam masa 2-3 jam, tetapi fasilitator memahami bahawa perkara ini tidak boleh dipilih secara sewenang-wenang dan dikenakan: setiap sesi mempunyai logik dalamannya sendiri. (Pada kesempatan yang jarang berlaku, saya melihat beberapa fasilitator, termasuk Stan Grof, tinggal bersama seseorang sepanjang malam.)

Adalah juga penting bahawa tidak ada "kaedah" penyelesaian. Jika perlu, fasilitator bekerja dengan setiap pelanggan untuk memastikan penyempurnaan sepenuhnya. Sebelum saya mencuba pernafasan holotropik, saya mempunyai banyak pengalaman mendalam dalam bekerja dengan terapi yang tidak memahami ini. Mereka menamatkan sesi saya apabila mereka menganggapnya perlu atau pada masa yang telah ditetapkan oleh kami, menggunakan visualisasi terkawal, ritual penyelesaian, atau hanya menunjuk masa dan perlahan-lahan menolak saya untuk berdiri. Walaupun kita melihat penyelesaian dari sudut pandang jadual, proses ini sama sekali tidak ada kaitannya dengan keperluan pelanggan dan berpotensi merosakkan kebijaksanaan bawaan jiwa pelanggan. Mengapa mengundang pelanggan untuk proses yang bermula dengan semangat kepercayaan, maka dengan sewenang-wenangnya membatasinya?

Ini bukan sekadar masa. Pemudah cara pernafasan holotropik menggalakkan setiap peserta untuk mencari simbol yang unik (manifestasi, kesedaran, imej atau keperluan) yang akan menyelesaikan perjalanannya dan membantu dia berasa bersedia untuk kembali. Hanya apabila berhadapan dengan pernafasan holotropik, yang difasilitasi dengan betul, saya dapat mencari hujah yang benar kepada soalan-soalan tertentu - saya dapati jawapan unik yang sesuai untuk menyelesaikan kesulitan psikologi saya sendiri. Saya tidak lagi perlu "menarik diri saya kembali" ke kehidupan biasa untuk memenuhi tuntutan orang lain, malah saya belajar bagaimana untuk mencari jalan sendiri dan merasakan bahawa ia adalah benar.

Kadang, tentu saja, perjalanan tidak dapat diselesaikan dalam satu sesi (beberapa perjalanan terakhir seumur hidup), tetapi mungkin untuk menyelesaikan sepenuhnya sekurang-kurangnya tahap tertentu. Tetapi untuk menyelesaikan sesi sebelum ini - ini adalah cara untuk meminta Jason pulang tanpa bulu emas, kerana makan malamnya semakin sejuk. Membenarkan orang ramai untuk mencari jalan sendiri bermakna memberi mereka sokongan yang lebih tinggi, lebih beretika terhadap mereka, bertindak lebih baik terhadap keperluan mereka dan, pada akhirnya, bekerja dengan lebih cekap.

Adakah pernafasan holotropic menyebabkan "keadaan kesedaran yang berubah"?

Istilah "negeri yang diubah" digunakan secara meluas dalam tahun-tahun pertama pergerakan transpersonal, tetapi disebabkan korelasi dengan ketidaknormalan atau patologi, mereka mula menggunakan kurang dan kurang. Istilah "kesedaran keadaan yang luar biasa" lebih disukai kerana ia tidak mengandungi penghakiman positif atau negatif mengenai negeri-negeri ini.

Grof cenderung untuk memanggil keadaan sedar ini hanya "holotropic," yang bermaksud "bergerak ke arah integriti." Dengan kata lain, pernafasan holotropik hanya membuka kita kepada keadaan kesedaran yang membantu kita bergerak ke arah integriti.

Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, saya telah mendengar beberapa orang menggunakan istilah "keadaan kesedaran yang luar biasa", yang mencadangkan kecantikan dan kemungkinan keadaan sedemikian. Walau bagaimanapun, saya secara peribadi sampai pada kesimpulan bahawa keadaan kesedaran sedemikian - seperti mimpi - sentiasa hadir; mereka hanya luar biasa jika kita tidak menyedarinya.
Saya percaya bahawa dunia simbolik sebenarnya wujud sepanjang masa, hanya kerana kita terlalu "terjaga" untuk melihat ini. Pemahaman semasa saya mengenai pernafasan holotropik adalah sedemikian rupa sehingga ia hanya menjunam kita ke dalam dimensi yang lebih mendalam pada masa kini, menunjukkan sedikit lagi spektrum yang berwarna-warni sekarang, yang merupakan realiti.

Adakah holotropik bernafas dengan kaedah kejam?

Selama bertahun-tahun, sebagai ahli terapi dan fasilitator pernafasan holotropik, serta dari perjalanan saya sendiri, saya belajar bahawa terdapat perasaan, keinginan dan reaksi yang kejam dalam setiap kita. Persoalannya adalah bagaimana kita biasa dengan mereka dan sama ada kita dapat menangani mereka dengan mahir dan tidak terkejut dengan mereka, memperlihatkannya kepada orang lain, atau menunjukkan mereka tidak terkendali di dunia luar.

Sudah tentu, pernafasan holotropik memberi orang peluang yang belum pernah terjadi sebelumnya untuk bekerja dengan kemarahan dan kemarahan mereka sendiri. Pada masa yang sama, pelanggan berasa yakin bahawa mereka tidak akan menyakiti sesiapa sahaja, termasuk diri mereka sendiri. Mereka boleh membuat banyak bunyi dan sebanyak yang mereka mahu. Iaitu, mereka benar-benar bebas untuk menyatakan kemarahan mereka.

Mana-mana orang yang berlaku di bengkel ["sesat", "tidak sengaja masuk" orang di bengkel tidak berlaku dan tidak boleh. - Anggaran. "MHD"], tidak memahami apa yang sedang berlaku, boleh mencadangkan kerja keras sedang dijalankan dengan menggunakan kekerasan. Tetapi saya percaya bahawa semua perkara yang berlaku hanyalah semakan dramatik kandungan jiwa manusia, yang sememangnya termasuk perasaan negatif yang kuat. Hakikat bahawa orang mungkin mempunyai perasaan ganas semasa sesi holotropic tidak bermakna bahawa ini adalah cara kejam. Kebanyakan orang yang pergi ke bengkel mengenai pernafasan holotropik, pada pendapat saya, memutuskan untuk bertemu dengan kebenaran tentang diri mereka sendiri, termasuk Bayangan mereka sendiri, dan oleh itu mereka boleh menjadi lebih aman dalam kehidupan seharian.

Sudah tentu, sukar bagi orang untuk berinteraksi dengan kemarahan. Ramai, selama bertahun-tahun dalam kemurungan atau dipisahkan dari kemarahan mereka sendiri, mendapati banyak kemarahan dalam diri mereka bahawa mereka perlu menguasai teknik-teknik pengurusan kemarahan atau bermain sukan hanya untuk memproses atau mengawal perasaan-perasaan ini. Tetapi walaupun fakta bahawa kemarahan seperti itu boleh menjadi tugas yang menakutkan dalam jangka pendek, dalam konteks penyembuhan, ia menandakan kemajuan.

Pemudah cara pernafasan holotropik tidak akan "memprogram" klien untuk menyatakan perasaan marah. Ungkapan kemarahan dan kemarahan adalah salah satu daripada banyak pengalaman yang mungkin dapat dilaksanakan dalam sesi. Malah, banyak sesi pernafasan holotropik adalah aman, gembira, atau suka bermain. Setelah bekerja sebagai fasilitator untuk kira-kira 10 ribu sesi pernafasan holotropik, saya, tentu saja, melihat banyak kemarahan, tetapi lebih-lebih lagi saya melihat kesedihan, kesedihan, kelemahan, kelembutan, kebijaksanaan dan kejutan.

Kecederaan Pereprozhivanie - ini semua yang memberikan pernafasan holotropnoe?

Salah satu kesalahpahaman yang paling biasa mengenai pernafasan holotropik, terutamanya di Ireland, adalah ia hanya memberi penyembuhan dari pengalaman traumatik. Ini mungkin disebabkan oleh fakta bahawa sebahagian besar sesi pernafasan holotropik di Ireland berlaku pada tahun 90-an. (Dan pada tahun 80-an, beberapa ahli terapi yang tidak belajar dari Grof menawarkan versi pernafasan holotropik mereka sendiri.) Ia adalah masa perubahan besar di Ireland. Realiti penderaan fizikal dan seksual oleh ibu bapa, guru, dan pendeta hanya mula bercakap secara terbuka. Ahli terapi membantu pelanggan menangani kecederaan sedemikian, sementara budaya tidak membantu mendedahkan kebenaran tentang mereka. Dan selalunya, orang yang datang ke bengkel untuk pernafasan holotropik berada dalam keadaan kemurungan teruk, merasakan "terjebak" atau terlalu emosional. Tahap kecederaan kepada kebanyakan mereka adalah sangat tinggi. Mereka dihantar ke pernafasan holotropik oleh ahli psikoterapi - disebabkan oleh kurangnya kemajuan dalam terapi atau disebabkan oleh fakta bahawa mereka tidak dapat menampung intensiti proses pelanggan ini. Semua ini menyimpang di Ireland idea pernafasan holotropik.

Pernafasan Holotropik diamalkan oleh mereka yang sedang dalam proses penyembuhan dari trauma, dan mereka yang tidak mengalami kecederaan yang mereka tahu sesuatu. Saya juga tahu seorang guru Zen yang menghantar orang ke pernafasan holotropik apabila amalan meditasi mereka terjebak. Secara peribadi, saya rasa pernafasan holotropik adalah kaedah yang sangat berkesan bersempena dengan perkembangan peribadi yang lain. Ia digunakan dalam konteks pembangunan kepimpinan, dialog antara agama dan perdamaian gender. Intinya adalah bahawa pernafasan holotrop adalah cara moden untuk meneroka aspek paling mendalam keperibadian anda: kadang-kadang dengan menyembuhkan kecederaan masa lalu, dan kadang-kadang dengan mencari sesuatu selain kecederaan ini. Tetapi pada masa yang sama proses pernafasan adalah sentiasa berhubung dengan apa yang sebenarnya berlaku dalam hidup anda sekarang.

Ya, pernafasan holotropik benar-benar menawarkan peluang kepada orang untuk membangkitkan ingatan dan memberikan peluang yang unik untuk katarsis. Dan selalunya sejarah kecederaan atau kemunculan gejala kecederaan membawa seseorang ke jalan pengetahuan diri. Walau bagaimanapun, dalam pernafasan holotropik, ia jauh dari trauma sahaja. Pada masa yang sama, fasilitator pernafasan holotropik tidak akan menggalakkan klien untuk "mempercayai" bahawa ingatan yang muncul adalah satu fakta kerana dua sebab. Pertama, tafsiran pengalaman peribadi selalu menjadi perniagaan klien sendiri. Kedua, pengalaman dalam sesi pernafasan holotropik, seperti mimpi, biasanya mengandungi campuran unsur-unsur biografi dan simbolik, yang mungkin sangat sukar untuk dipisahkan. Ini tidak bermakna bahawa tiada kecederaan sebenar, tugas fasilitator pernafasan holotropik tidak termasuk "menubuhkan" program pengalaman atau menafsirkannya, dan matlamat seminar itu bukan hanya "penyembuhan daripada kecederaan".

Takrif kecederaan tidak semudah dan mudah seperti yang kita lihat, dan mungkin berbeza-beza bergantung pada budaya dan umur. Ada yang tertanya-tanya jika pernafasan holotropik boleh mengalami trauma (memohon semula); ramai yang tertanya-tanya jika ada teknik yang menilai semula pengalaman traumatik yang mencederakan semula. Menurut Grof, bagaimanapun, kecederaan itu menunjukkan dirinya dalam sesi holotropik hanya jika perlu untuk penyembuhan. Fasilitator nafas hibotropik tidak akan mendesak untuk bekerja dengan kecederaan, dan tidak akan menentukan berapa banyak masa seseorang perlu bekerja dengan pengalaman traumatiknya.

Bagi mereka yang bekerja dengan trauma mereka (dalam mana-mana modaliti), agak mungkin untuk beberapa masa untuk terjebak dalam proses. Sebenarnya, bagi sesetengah orang, ini adalah salah satu cara untuk maju: mereka terjebak dalam satu cara atau yang lain sehingga pandangan ini mengganggu mereka sehingga pemahaman baru bergegas. Walau bagaimanapun, ketika mereka merasa terjebak, mereka mungkin merasa seolah-olah mereka terperangkap.
Tetapi adalah penting untuk mengingati bahawa pernafasan holotropik, kerana ia bukan tentang penyembuhan daripada kecederaan, sentiasa menawarkan peserta cara baru daripada masalah lama. Preskripsi utama dalam pernafasan holotropik bukanlah "untuk mengalami pengalaman traumatik," tetapi "untuk meneruskan pernafasan sehingga anda terkejut dengan apa yang timbul." Dalam erti kata lain: "jangan letakkan harapan anda."

Secara terang-terangan, saya agaknya merasai kes-kes retraumatisasi oleh doktor dan guru yang mengenakan anggapan mereka tentang ketidakpuasan pelanggan di hadapan mereka: menafsirkan gejala mengikut model tertentu, menasihatkan mereka untuk melakukan kerja khas, menguruskan pilihan hidup mereka, dan sebagainya. Pernafasan Holotropik hanyalah satu bidang kehadiran yang penuh cinta di mana semua yang sepatutnya ditunjukkan dapat melakukan ini.

Di banyak negara, pernafasan holotropik sebenarnya dianggap sebagai amalan rohani daripada sebagai proses terapeutik; bengkel menarik orang yang terutama berusaha meningkatkan kesedaran mereka. Tetapi tidak kira sama ada manfaat pernafasan holotropik adalah rohani atau terapeutik (dan saya tidak pasti bahawa ada perbezaan), perkara utama yang berlaku dalam sesi pernafasan holotropik adalah asas: anda mendapat bahagian berikut dari keseluruhan gambar (Boroson, M, (1998) "Radar kepada Infinite: Breathwork Holotropic dan Visi Integral" dicetak semula dalam K. Taylor (ed), Meneroka Himpunan Hibotropik: Artikel Yang Dipilih dari Dekad Pintu Inner (Santa Cruz: Handford Mead, 2003).

Adakah pernafasan holotropic TOO TOO deep?

Pertama, hakikat bahawa pernafasan holotropik membolehkan orang mengalami pengalaman yang mendalam dan setakat tertentu mengaktifkan pengalaman ini jelas. Tetapi penting untuk diingat: pelanggan sentiasa mengawal mekanisme yang mengawal kedalaman proses - bernafas. Tiada siapa yang terpaksa pergi lebih jauh daripada yang dia mahu.

Sama seperti dalam osteopathy, homeopati, dan sedikit sebanyak dalam analisis Jungian, dalam pernafasan holotropik, diandaikan bahawa gejala akan menjadi lebih cerah - atau menggiatkan - ini adalah cara relaksasi, dipanggil "krisis penyembuhan." Model sedemikian pada dasarnya berbeza dari satu medis, di mana penghapusan gejala - kadang-kadang walaupun tanpa mengenal pasti punca kejadian mereka - sering amalan biasa.

Grof percaya bahawa gejala itu sama dengan corak gangguan - ia mewakili "kelebihan" realiti lain atau gestalt, yang cuba untuk muncul (Grof, S., 1992. The Holotropic Mind, New York: Harper Collins - 206). Dan masalahnya adalah bahawa realiti lain tidak begitu konsisten dengan ini. Sebagai contoh, serangan panik boleh berfungsi sebagai percubaan oleh jiwa untuk menyembuhkan kecederaan sebelumnya; Dia pasti mempunyai banyak tanda-tanda proses kelahiran (claustrophobia, mampatan, ketakutan, berdebar-debar, dan lain-lain). Oleh itu, masalah bukan serangan panik itu sendiri, tetapi konteks di mana ia berlaku. Jika ini berlaku apabila anda memandu kereta atau duduk di meja anda di pejabat, ia akan dianggap sebagai patologi. Tetapi jika perkara yang sama berlaku di dalam ruang yang selamat dan menyokong, di mana serangan panik dapat hidup sepenuhnya - dan gestalt yang mendasar dapat diselesaikan, ia akan menjadi penyembuhan. Tidak hairanlah bahawa di dunia di mana model penyembuhan arus perdana menggalakkan penindasan gejala, sebarang teknik yang menggalakkan peningkatan gejala akan dianggap ragu.

Saya sudah tentu melihat bagaimana orang dapat menemui diri mereka dalam beberapa "wilayah tegang" dalam sesi pernafasan holotropik, tetapi dengan kejayaan yang sama, mereka dapat menghadapi situasi yang lebih sukar dalam hidup biasa, memecahkan tenaga tersebut. Semasa perubahan kehidupan yang sengit, seseorang mungkin mengalami perubahan mood, impian aktif, dan kecemasan yang mendalam.

Ramai yang datang ke seminar pernafasan holotropik semasa transformasi sedemikian, oleh itu ia seolah-olah menjadi pemerhati kasual bahawa pernafasan holotropik menyebabkan gangguan sedemikian, dan tidak berfungsi sebagai kaedah untuk pemprosesan mereka. Ramai yang menggunakan pernafasan holotropik, sebagai pilihan terakhir. Saya bekerja dengan sejumlah besar pelanggan yang telah pulih dari sakit hati oleh psikiatri, dukun atau yogis manipulatif, dan yang menemui ruang yang selamat, tidak menilai dalam bengkel mengenai pernafasan holotropik.

Saya juga telah bekerja dengan ramai orang yang telah menjalani pemulihan selepas penyalahgunaan bahan psychedelic yang boleh menyebabkan keadaan psikologi yang sangat kompleks dan tegang. Tidak menghairankan bahawa pernafasan holotropik menarik orang seperti itu dengan keselamatan, mendalam dan menghormati para peserta. Walau bagaimanapun, adalah satu kesilapan untuk menganggap bahawa pernafasan holotropik menyebabkan pengalaman sukar bagi orang yang tidak akan menemui mereka. Pengalaman utama saya menunjukkan bahawa dalam sesi pernafasan holotropik, orang mencari peluang untuk menyelesaikan persoalan mereka sendiri yang mereka tidak dapat menyelesaikannya di tempat lain.

Saya tidak menafikan bahawa pernafasan holotropik adalah proses yang mendalam dan kadang-kadang emosi. Tetapi pengalaman mendalam tidak selalu menyakitkan atau suram (walaupun ini adalah yang lebih sering dibicarakan). Saya melihat berapa ramai orang di bengkel mengenai pernafasan holotropik melepaskan keupayaan mereka untuk ketawa dengan sungguh-sungguh, belajar menjerit dari kedalaman jiwa, memindahkan bahagian badan yang telah "beku" selama bertahun-tahun, pengalaman pertama negara-negara yang gembira, dan juga mendapati kedamaian dan kedamaian yang mana dan tidak mendekati kehidupan normal mereka.

Kesimpulannya

Akhirnya, salah satu yang paling biasa, pada pendapat saya, salah faham tentang pernafasan holotropik adalah ia diposisikan sebagai cara yang selamat untuk mengalami keadaan kesedaran yang luar biasa. Bagi sesetengah orang, ini adalah tawaran yang sangat menarik, tetapi ia melihat banyak sebab lain mengapa ia patut mengambil bahagian dalam bengkel di HD. Dan ia tidak mendedahkan secara terperinci apa yang, sebagai hasilnya, menjadi manfaat utama bengkel ini untuk kebanyakan orang.
Pada bengkel mengenai pernafasan holotropik, orang sering buat kali pertama dalam kehidupan mereka mengalami pengalaman berada dalam keselamatan yang lengkap dan mengalami kepercayaan yang mendalam. Mereka belajar untuk mengambil masa dalam kehidupan sehari-hari - kerana keperluan dan impian mereka yang lebih mendalam. Mereka belajar menyaksikan penderitaan mereka sendiri dan penderitaan orang lain. Mereka belajar menyokong satu sama lain selagi proses dramatik berlaku. Mereka belajar bahawa harta rohani yang luas di alam semesta hidup dalam diri kita masing-masing. Mereka belajar mempercayai "penyembuh dalaman" mereka. Mereka belajar bahawa hidup kebenaran mereka sendiri adalah cara terpantas kepada integriti. Mereka belajar untuk menjadi belas kasihan terhadap diri mereka dan orang lain. Mereka belajar untuk menghargai keunikan mereka dan menghormati ciri-ciri orang lain. Mereka belajar bahawa ia adalah normal untuk merasa kecil dan terdedah, serta merasa besar dan kuat. Mereka belajar untuk berempati dengan segala-galanya di alam semesta yang diciptakan, melihat segalanya sebagai sebahagian daripada diri mereka sendiri. Mereka belajar bahawa mereka juga sebahagian daripada segala-galanya. Mereka belajar untuk mempercayai kebijaksanaan mendalam jiwa mereka sendiri dan tetap terbuka untuk sejarah yang sentiasa berubah-ubah.