Bagaimana untuk menghentikan darah dari jari dengan kecederaan berlainan

Dari artikel ini, anda akan belajar cara menghentikan darah dari jari, cara melakukannya dengan betul dan dalam kes yang perlu untuk berunding dengan doktor.

Kecederaan kecil, termasuk luka, lecet, dan calar tangan, sangat biasa di rumah dan di tempat kerja. Kerana kecederaan ringan, biasanya tidak masuk akal untuk berunding dengan doktor, jadi anda harus dapat membantu diri sendiri dan orang lain.

Tangan betul boleh dipanggil pemimpin dalam kecederaan ringan dan kecederaan yang lebih serius. Ini agak logik, kerana dengan tangan anda seseorang melakukan sejumlah besar tugas. Profesion tertentu, termasuk tukang masak, tukang daging, pengendali mesin seperti pengilang atau pengilang dan yang lain yang berkaitan dengan hubungan langsung dengan alat tajam, menindik dan memotong, berisiko untuk kecederaan jari. Kecederaan kerja seperti ini boleh menjadi sangat serius, sehingga pemotongan - memotong jari, menghancurkan tulang dan tisu lembut, dan luka yang mendalam.

Nasib baik, dalam kecederaan sepanjang hayat tangan dan jari dihadkan oleh luka kecil, lecuran dan calar. Ciri struktur tangan dan tangan adalah ketiadaan batang vaskular yang besar, kerosakan yang boleh membawa kepada pendarahan yang serius. Pengecualian adalah permukaan palmar tangan dan permukaan dalaman pergelangan tangan - kapal yang cukup kuat, saraf dan tendon di sana.

Jaringan vaskular arteri tangan

Apabila jari dipotong, pendarahan adalah tidak penting - kapilari - dari kapal kecil yang meluas dari batang utama yang tersembunyi di dalam terusan pergelangan tangan dan sawit. Walau bagaimanapun, adalah penting untuk mempunyai algoritma pertolongan cemas untuk apa-apa kecederaan, kerana mana-mana luka atau potong, walaupun yang kecil, boleh menjadi pintu masuk untuk jangkitan.

Secara konvensyen, terdapat lima jenis kecederaan jari:

  1. Cuts - dalam dan dangkal. Kecederaan seperti ini disebabkan oleh objek tajam: pisau, gunting, sekeping kaca. Luka mempunyai kelebihan lancar dan berbeza. Pendarahan boleh ringan atau lebih ketara, bergantung kepada kedalaman luka dan faktor lain.
  2. Tuntutan - pelanggaran keutuhan kulit dan tisu lembut yang disebabkan oleh objek tajam tipis secara mendalam - jarum, awl, kuku. Pendarahan dari kecederaan seperti itu tidak penting, tetapi kerosakan mendalam - saluran luka - adalah tempat pembiakan yang sesuai untuk mikrob.
  3. Luka lebam dan hancur - digunakan dengan objek keras seperti tungkai, batu, paksi. Luka seperti ini dicirikan oleh tepi yang kasar, tidak rata, kehadiran hematomas yang luas - pengumpulan darah dan pendarahan yang bervariasi bergantung pada kedalaman dan luas luka.
  4. Luka yang digigit dikenakan dengan gigi haiwan dan kadang-kadang manusia. Mereka mempunyai pinggiran yang tidak rata dan bentuk saluran luka - ciri-ciri gigi. Pendarahan boleh bervariasi dalam intensiti bergantung kepada kedalaman luka dan bilangan gigitan.
  5. Luka yang dipotong - jenis kecederaan yang paling teruk, dicirikan oleh pemisahan lengkap atau separa serpihan jari. Kecederaan seperti ini sering berlaku di tempat kerja dan di rumah: apabila memotong kayu, memotong daging, bekerja dengan gergaji dan "penggiling". Memandangkan kedalaman luka dan kecederaan kapal dalam jari, pendarahan dalam kes ini sangat sengit.

Seterusnya, kami akan bercakap dengan lebih terperinci mengenai ciri-ciri menghentikan pendarahan dan menyediakan pertolongan cemas untuk setiap jenis kecederaan jari.

Gambar rajah luka dipotong jari

Cuts

Memotong kedalaman yang berbeza adalah jenis kecederaan jari yang paling kerap, jadi setiap orang harus tahu cara menghentikan darah semasa potongan. Cara paling mudah untuk menghentikan pendarahan adalah dengan menggunakan pembalut tekanan - hujung jari adalah agak ketat. Biasanya, memakai pakaian yang ketat selama 5-10 minit sudah cukup untuk menghentikan pendarahan kapilari dari potongan cetek.

Jarang sekali, ia perlu memohon hemostat - dengan luka yang mendalam dan ketidakcekapan pembalut tekanan. Untuk melakukan ini, anda mesti membalut pangkal jari dengan ketat dengan pembalut atau kain. Kriteria untuk konsep "ketat" akan menghentikan pendarahan. Adalah penting untuk diingat bahawa hemostat tidak boleh memerah jari selama lebih daripada satu jam di musim sejuk dan dua jam pada musim panas. Untuk melakukan ini, anda perlu menulis di tangan mangsa masa permohonan tunda - jam dan minit Untuk pemotongan yang mendalam, 15-20 minit sudah cukup, maka sepatutnya sedikit melonggarkan tourniquet dan lihat jika luka itu berdarah. Jika anda berjaya meninggalkan pendarahan, tourniquet boleh dikeluarkan.

Finger Harness Hemostatic

Bersama dengan menghentikan pendarahan, adalah perlu untuk merawat luka - pembasmian kuman. Adalah penting untuk diingat bahawa untuk luka terbuka - termasuk luka - anda tidak boleh menggunakan penyelesaian alkohol yang kuat seperti berwarna yodium atau hijau terang langsung ke luka. Satu permukaan luka terbuka mengalami trauma tambahan - pembakaran kimia - dan menyembuhkan lebih teruk. Penyelesaian alkohol hanya melicinkan tepi luka selepas menghentikan pendarahan. Hidrogen peroksida sesuai untuk membasuh luka terbuka - gelembungnya membawa mikrob dan zarah kecil seperti pasir atau cip ke permukaan. Daripada peroksida, anda boleh menggunakan penyelesaian antiseptik untuk membran mukus - chlorhexidine, miramistin, mucosanine, povidone-iodine, dan lain-lain.

Selepas menghentikan pendarahan dan membasmi luka, pembalut steril hendaklah digunakan pada jari dan tangan yang cedera perlu dibiarkan sahaja. Adalah ideal untuk meletakkan sesuatu yang sejuk di atas.

Punctures

Tanda-tanda dan punca jari boleh dikaitkan dengan kecederaan yang paling kecil. Puncture sering tidak memberikan pendarahan yang ketara, jadi pertolongan pertama akan mudah - pembasmian kuman dan steril. By the way, ia adalah untuk menusuk bahawa rawatan utama dengan penyelesaian alkohol tidak hanya boleh diterima, tetapi juga wajar.

Peluh, lecet dan menghancurkan

Prinsip-prinsip menghentikan pendarahan dan pembasmian luka dengan jenis kerosakan ini sama dengan pemotongan jari. Ciri-ciri luka seperti itu adalah kehadiran zarah asing yang kerap di dalamnya - pasir, tanah, karat, oleh itu, lebih baik untuk mencuci kecederaan seperti hidrogen peroksida dan dengan berhati-hati.

Luka yang digigit

Jenis kecederaan ini memerlukan konsultasi mandatori pakar bedah atau traumatologist pada jam pertama selepas gigitan, kerana mereka sangat mungkin dijangkiti. Gigitan haiwan yang tidak dikenali dan liar juga memerlukan pengenalan vaksin rabies khas - suntikan rabies. Ini sangat penting kerana vaksin rabies adalah satu-satunya cara mencegah rabies. Penyakit yang dikembangkan hingga ke hari ini tidak dapat dirawat dan menyebabkan kematian yang panjang dan menyakitkan.

Sebelum menerima doktor, anda perlu mencuci dengan luka dengan air sabun dan antiseptik dan sapukan steril.

Klik pada foto untuk memperbesar

Amputasi jari

Jenis kecederaan ini tertakluk kepada perhatian perubatan segera. Oleh kerana pendarahan dari luka yang diamputasi diucapkan, adalah perlu untuk memakai tourniquet, yang kita bercakap di dalam blok Finger Cuts. Seterusnya, pesakit mesti segera diangkut ke hospital pembedahan terdekat.

Dalam sesetengah kes, serpihan jari yang telah dipecahkan sepenuhnya boleh dipulihkan. Oleh itu, jari atau phalanx yang dipotong hendaklah dibungkus secepat mungkin dengan kasa basah atau pembalut, direndam dalam antiseptik, dan diletakkan di dalam sejuk. Tidak mustahil untuk potongan jari menyentuh ais secara langsung. Adalah yang terbaik untuk meletakkan jari yang dibungkus dalam serbet atau kain kasa dalam beg plastik, dan beg ini dalam beg kedua yang dipenuhi dengan air sejuk atau air dengan ais. Ia juga penting untuk memaklumkan doktor mengenai masa sebenar kecederaan - ini akan membantu menilai kemungkinan potongan jari yang terukir. Walau bagaimanapun, jika dirancang atau bertujuan untuk memulihkan jari, abah tidak boleh digunakan! Untuk menghentikan pendarahan akan mempunyai pembalut tekanan.

Diagram bagaimana untuk menyelamatkan dengan betul dan menyampaikan jari yang dipotong ke hospital

Bila pasti memerlukan bantuan doktor

Pertimbangkan kes di mana perundingan pakar bedah atau pakar traumatologi diperlukan:

  • Dipotong dan digigit luka jari.
  • Ketidakupayaan untuk menghentikan pendarahan sendiri dalam masa 30 minit. Jahitan bedah kadang-kadang diperlukan untuk luka dalam.
  • Kehadiran di luka benda asing - gelas, batu, cip, serpih yang tidak boleh dibuang secara berasingan.
  • Luka yang disebabkan oleh objek yang tercemar dengan bumi atau karat. Ini sangat penting kerana kecederaan seperti itu adalah titik kemasukan yang berpotensi untuk jangkitan tertentu - tetanus. Pesakit sedemikian memerlukan pengenalan serum anti-tetanus.
  • Kecederaan jari di kalangan pesakit yang mengalami gangguan pendarahan - gangguan kongenital dan kekhususan pembekuan pada latar belakang mengambil antikoagulan - heparin, warfarin dan lain-lain.
  • Bengkak yang teruk, kemerahan atau jari biru, nyeri nyeri, demam, sakit umum mungkin menunjukkan perkembangan jangkitan luka.

Cara menghentikan darah semasa potongan: cara yang berkesan

Dalam keadaan domestik, luka agak biasa. Tiada seorang pun yang tidak memotong tangannya. Potongan adalah kecederaan pada kulit yang menyebabkan pendarahan. Kadang-kadang perdarahan sangat kuat sehingga dapat dihentikan hanya dengan cara khusus dan metode khusus.

Semasa pemotongan, keutuhan saluran darah rosak, sebab itu aliran darah. Selepas beberapa ketika, darah akan mula membeku dan luka akan terbentuk. Walau bagaimanapun, kita perlu mempercepatkan proses ini sebelum seseorang kehilangan banyak darah. Di samping itu, kita perlu melindungi luka terbuka dari jangkitan.

Selalunya pemotongan berlaku pada jari, di mana terdapat koleksi darah. Itulah sebabnya pemotongan jari adalah pendarahan teruk. Jika anda memotong diri anda, anda perlu dengan cepat menentukan kedalaman luka. Lagipun, prinsip menghentikan pendarahan dalam pemotongan yang mendalam dan cetek sedikit berbeza.

Bagaimana untuk menghentikan darah dengan potongan cetek

  1. Untuk potongan kecil, basuh luka dengan aliran air sejuk. Ini bukan sahaja memotong potongan dari pencemaran (penting ketika memotong dengan pisau kotor, kaca pecah), tetapi juga sedikit sempit saluran darah.
  2. Jika darah terus mengalir selepas air sejuk, tekan luka dengan kapas atau pembalut kapas bersih. Mengetuk selama beberapa minit akan membantu menghentikan darah.
  3. Kemudian merawat tepi luka dengan agen bakteria dan melekat plaster pada luka atau membalutnya.

Bagaimana untuk menghentikan darah dengan potongan yang mendalam

  1. Dengan potongan yang mendalam, anda mesti bertindak dengan cepat, kerana seseorang boleh kehilangan banyak darah. Untuk pertolongan cemas, anda memerlukan pembalut, sekeping kain bersih, antiseptik, air.

Tidak mustahil! Jika serpihan kaca kekal di potong, jangan melanjutkan luka dan cuba untuk mendapatkan objek asing. Anda perlu meletakkan plak pada lengan atau kaki 10 cm di atas luka untuk menghentikan pendarahan, menutup luka dengan kain bersih dan segera pergi ke hospital.

Antiseptik untuk memotong pembasmian kuman

Sebelum membalut luka, anda perlu membasmi pinggirannya. Kerana pengambilan kuman, bakteria dan jangkitan boleh membawa kepada masalah yang serius. Anda boleh membasmi luka dengan beberapa agen bakteria yang terdapat di setiap rumah.

  1. Hidrogen peroksida. Ini adalah ubat universal yang sepatutnya di setiap rumah. Hidrogen peroksida, sebagai tambahan kepada agen antibakteria yang kuat, tidak mencubit dan tidak menyebabkan kesakitan ketika merawat luka.
  2. Yodium dan derivatnya - Yodoform, Yodonat, Betadine, Yodonol, Yoks.
  3. Zelenka (penyelesaian hijau yang cemerlang). Sekarang di farmasi anda boleh membeli hijau yang cemerlang bukan hanya dalam bentuk tradisionalnya, tetapi dalam bentuk serbuk dan pensil, yang membuat luka lebih mudah dikendalikan.
  4. Permanganat kalium Penyelesaian permanganat kalium yang kuat digunakan untuk membasuh luka, membakar, melecet.
  5. Furacilin. Pil kuning kecil ini ada di setiap rumah dan apabila dipotong, penyelesaiannya boleh membasmi luka lebih baik daripada peroksida.
  6. Alkohol atau vodka. Dalam keadaan medan, apabila tiada ubat di tangan, anda boleh membasmi potong dengan alkohol atau vodka. Bagaimanapun, bersiaplah untuk membakar.
  7. Salap Vishnevsky. Ia digunakan untuk merawat tumor dan luka purulen, mempunyai sifat antiseptik yang jelas.

Berhati-hati! Jika anda sendiri telah merawat luka dan menghentikan darah, anda harus menonton potongan selama beberapa hari. Jika selepas beberapa hari tepi luka menjadi merah, bengkak dan menyakitkan, maka jangkitan masih berlaku. Ia perlu memohon antiseptik yang lebih kuat, tetapi lebih baik untuk berjumpa doktor. Perkara yang sama harus dilakukan jika, selepas potongan, anda akan mendapati pelanggaran pergerakan jari. Anda boleh merosakkan tendon, yang membawa kepada akibat-akibat tersebut.

Bagaimana untuk menghentikan remedi rakyat pendarahan

Terdapat banyak tumbuh-tumbuhan dan herba yang mempunyai ciri-ciri antiseptik dan hemostatic. Pertimbangkan beberapa resipi yang paling berkesan yang akan membantu menghentikan darah di rumah.

  1. Plantain. Ini adalah ubat yang paling popular dan semulajadi untuk luka, lecet dan luka. Lembaran plantain yang bersih harus digunakan di kawasan yang terjejas untuk membasmi pinggir potong. Untuk kesan yang lebih besar, anda perlu melembutkan daun pisang dengan pin bergulung.

Selepas insiden itu, anda perlu melindungi dan melumpuhkan tempat pemotongan itu. Jangan rendam atau mengganggu luka, kerana ia menyembuhkan lebih cepat. Dan kali seterusnya berhati-hati dengan objek tajam!

Bagaimana untuk menghentikan darah apabila memotong: tip sejagat

Bagaimana untuk menghentikan darah, untuk memecahkan masalah pemotongan cetek dan mendalam dan apa yang perlu dilakukan jika tidak ada ubat-ubatan di tangan, adalah penting untuk semua orang ingat.

Bagaimana untuk menghentikan darah dengan potongan kecil

Jika selepas seketika potongan telah mula membengkak atau telah memperoleh warna yang tidak wajar, berunding dengan doktor: ini mungkin tanda-tanda jangkitan.

Sekiranya anda memotong diri sendiri, tidak ada ubat-ubatan di tangan, dan anda tidak boleh pergi ke farmasi terdekat, menggunakan peretasan hayat semula jadi untuk menghentikan darah:

  • Plantain. Pada zaman kanak-kanak, dia membantu kami dengan lutut yang patah, dan hari ini dia berjaya menyembuhkan luka. Tumbuhan ini mempunyai ciri-ciri penyembuhan antiseptik dan penyembuhan luka - dengan apa-apa potongan akan ditangguhkan tanpa kesan. Hanya basuh beberapa daun pisang, ingatlah mereka di tangan anda untuk membuat jus menonjol, dan pasangkannya ke tempat yang sakit.
  • Web labah-labah Jika anda memotong diri semasa berjalan di dalam hutan, itu adalah labah-labah yang digunakan untuk memotong yang akan membantu menghentikan darah jika ia rosak sedikit.
  • Bread Crumb. Sekeping pulpa, diambil dari tengah-tengah roti, sedikit dibalut dengan air dan dipotong. Selepas beberapa lama, darah akan berhenti.

Pastikan untuk merawat luka dengan ubat antibakteria secepat mungkin untuk mencegah risiko jangkitan.

Bagaimana untuk menghentikan darah dengan potongan yang mendalam

Apa yang anda lakukan dengan luka? Adakah anda dirawat di rumah atau pergi ke hospital? Beritahu kami tentang pengalaman anda dalam komen.

Apa yang perlu dilakukan untuk menghentikan darah dalam masa yang singkat?

Tangan manusia adalah pekerja yang hebat. Berapa banyak yang boleh mereka lakukan, buat dan buat. Pada masa yang sama, tangan yang lebih mudah terdedah kepada pengaruh luaran negatif: air sejuk, air panas dan pelbagai jenis luka. Walau bagaimanapun, tidak semua orang tahu bagaimana untuk menghentikan darah semasa potongan.

Ia bergantung kepada kekuatan dan kedalaman potong.

  1. Sekiranya kecil, maka adalah mungkin untuk menghentikan darah mengalir apabila memotong seperti berikut: luka diikat dengan kapas atau kain bersih selama kira-kira tiga minit. Rawatan daun plantain bayi juga sesuai. Bagaimanapun, lembaran harus bersih dan koyak tidak berhampiran lebuh raya.
  2. Selepas darah telah berhenti, adalah perlu untuk merawat luka dengan cat hijau, iodin atau hidrogen peroksida, dan kemudian meterai dengan pita pelekat. Luka juga boleh dirawat dengan sabun jika tiada pembasmian kuman lain.
  3. Penyembuhan biasanya berlaku selepas 3-5 hari.

Bagaimana untuk menghentikan darah apabila memotong jari, jika ia mendalam?

  1. Pertama sekali, anda harus menjaga tangan anda tegak sehingga pemotongan berada di atas tahap jantung, maka darah akan berhenti lebih cepat.
  2. Ia juga perlu untuk tegas menekan sekeping pembalut atau tisu pada potongan, tunggu sehingga pendarahan berhenti.
  3. Apabila ini berlaku atau darah akan menjadi lebih lemah, perlu, jika mungkin, untuk merawat luka dan membalutnya dengan ketat.
  4. Sekiranya pendarahan berterusan selepas 15 minit, keperluan mendesak untuk mendapatkan doktor.

Kaedah ini menerangkan cara menghentikan darah di rumah. Pada dasarnya, doktor akan menggunakan kaedah yang sama, hanya formulasi perubatan khusus yang boleh digunakan untuk dekontaminasi. Untuk luka yang mendalam, terutamanya dengan objek kaca, doktor memeriksa luka dan menghilangkan sisa-sisa kaca. Ia sering berlaku bahawa pendarahan tidak berhenti tepat kerana terdapat objek asing dalam pemotongan.

Ia tidak mencukupi untuk mengetahui cara menghentikan darah dengan cepat semasa pemotongan. Penting untuk menjaga luka untuk penyembuhannya dengan cepat.

  1. Untuk ini, dengan potongan cetek, plaster pelekat dikupas pada hari berikutnya supaya luka dapat "bernafas". Oleh itu, pengetatan awal berlaku.
  2. Apabila melakukan apa-apa kerja, jari itu dimeterai semula.
  3. Jika luka tersebut meradang, ia dirawat dengan iodin, hijau atau hidrogen peroksida yang cemerlang.

Apabila potongan dalam, pakaian harus dilakukan setiap hari, selalu mencuci luka dengan larutan antiseptik. Anda tidak boleh mencuci pinggan mangkuk, mandi, pergi ke tab mandi sehingga luka sembuh. Sekiranya perlu segera memakai sarung tangan atau hujung jari.

Kebanyakan dalam teori tahu bagaimana untuk menghentikan darah dari jari, tetapi apabila pemotongan berlaku, mereka hilang, takut dengan penglihatan darah. Adalah penting untuk diberi tumpuan, dengan cepat dan jelas menghentikan pendarahan, membasmi luka, meterai dengan pita pelekat atau gulung dengan pembalut. Sekiranya dilakukan dengan betul, luka biasanya sembuh dalam 3-10 hari.

Deep cut blood: bagaimana untuk menghentikan pendarahan dengan cepat di rumah

Seringkali dalam kehidupan seharian, ketika memasak, mengasah pensil atau melakukan manipulasi lain di rumah, kami mendapat potongan jari yang dalam. Ia sentiasa tidak dijangka, menyakitkan dan menyakitkan, di atas semua ini, terdapat banyak darah dari jari dan perlu dihentikan secepat mungkin.

Di rumah, anda sentiasa dapat mencari ejen hemostatic yang diperbaiki, walaupun darah tidak berhenti. Walaupun bercakap tentang yang terakhir, sifat dan kedalaman insisi luka memainkan peranan penting. Ia adalah individu - dari satu kemalangan - yang lain. Anda mungkin perlu berunding dengan pakar bedah dan jahitan.

Artikel ini - "Bagaimana untuk menghentikan darah dari jari" - akan berguna untuk orang dewasa, ibu bapa anak-anak, kerana anda mungkin sering memerlukan bantuan di rumah. Pertimbangkan bagaimana untuk merawat luka menggunakan rumah, rakyat dan rawatan perubatan.

Bagaimana untuk menghentikan darah dengan memotong jari dalam rumah dengan cepat

Tips untuk menghentikan pendarahan di rumah boleh seperti berikut, termasuk ejen hemostatic harus menjadi sebahagian daripada kit pertolongan cemas:

  1. Hidrogen peroksida adalah antiseptik yang sangat baik. Apabila mencederakan kanak-kanak, gunakan penyelesaian ini terutamanya lebih baik, kerana ia tidak membakar, tidak mencubit luka. Cara alternatif adalah chlorhexidine, miramistin. Ubat-ubatan ini adalah generasi baru yang tidak lebih rendah daripada hidrogen peroksida.
  2. Larutan kalium mangan asid (mangan) merah jambu pucat (tidak tertumpu). Mereka banyak disiram untuk membersihkan kotoran dan flora mikroba patogen. Ia akan membersihkan luka, mengeringkan dan memperbaiki proses regenerasi.
  3. Penyelesaian hijau zelenka dan iodin lebih sesuai untuk merawat pinggir luka, bukannya permukaan luka itu sendiri. Mereka memberi sensasi dan ketidakselesaan yang membakar apabila digunakan, tetapi, membersihkan luka tersebut.
  4. Lapisan kasa, pad kapas dan pembalut (ditambah plaster pelekat) dalam bentuk steril akan membantu menutup luka dengan baik dari jangkitan yang terbang melalui udara. Pergelapan steril adalah wajar untuk menukar setiap tiga jam ke yang baru.

Perhatian! Pastikan untuk menggabungkan tepi yang dirawat bersama untuk proses penutupan dan regenerasi yang lebih baik, ini akan mempercepat proses penyembuhan dan gabungan luka.

Sekiranya darah tidak berhenti...

Sekiranya darah tidak berhenti lama, pendarahan yang berlebihan disertai oleh denyutan pada luka jari, terutama sekali kerana tulang atau tendon dilihat secara visual, jari yang rosak menjadi kebas - mencari bantuan perubatan dengan serta-merta.

Kepada doktor yang hendak dihubungi - pakar bedah, traumatologi, paramedik ambulans.

Lagipun, anda mungkin memerlukan pembedahan jika berlaku kerosakan pada batang saraf, tendon, serat otot. Anda perlu menyimpan jari dan menyimpan fungsinya!

Pemotongan cetek

Dalam kehidupan sehari-hari dan di tempat kerja, anda boleh memotong diri dengan apa-apa: kaca, serpihan cermin, pisau, dan apa-apa objek tajam. Luka mempunyai kedalaman dan keparahan yang berbeza-beza.

Apabila luka cetek, pendarahan boleh dihentikan sendiri dalam masa lima hingga sepuluh minit. Keupayaan hematopoietik untuk menebal, membentuk trombus, mekanisme semulajadi pemeliharaan diri.

Apa yang perlu dilakukan: memberikan pertolongan pertama kepada diri sendiri atau anak

Walau bagaimanapun, anda perlu mengetahui peraturan tertentu:

  1. jangan cuba cepat menghentikan darah, kerana ia membasuh semua bakteria, badan asing dan jangkitan dari luka;
  2. Basuh jari anda dengan jet lembut air sejuk, mungkin sedikit sabun;
  3. selepas pendarahan dengan potongan jari, angkat tangan anda di atas kepalamu dan goncangkannya selama beberapa minit, anda akan kagum bagaimana menutup tepi luka itu sendiri, dan darah akan berhenti mengalir.
  4. selanjutnya, merawat luka dengan hidrogen peroksida untuk membasmi permukaan, terutamanya jika objek traumatik akut berkarat atau hanya kotor;
  5. letakkan pembalut kain kasa (pembalut) direndam dalam hidrogen peroksida pada luka itu sendiri supaya apabila anda menukar pembalut itu tidak merosakkan "kerak" yang dihasilkan untuk mencegah pendarahan semula;
  6. Pembalut dengan pembalut steril (atau hanya bersih dari bungkusan) tanpa menekan kapal yang ketat, supaya perban dipegang dengan ketat.

Apa yang tidak boleh dilakukan

  • Jangan tuangkan alkohol pada luka - 40% - merengsa kulit, tetapi tidak membunuh semua kuman. Alkohol 96% menyebabkan luka bakar dan kerak pada luka, tetapi tidak dapat membasmi ke dalam. Adalah lebih baik menggunakan 70% etil alkohol, tetapi itu bukan untuk kanak-kanak kecil, kerana ia menyeru sensasi membakar dan kesemutan.
  • Jangan tuangkan penyelesaian hijau hijau (brilian hijau) atau yodium ke luka itu sendiri. Mereka memproses tepi tepi.

Potongan yang kuat

Dengan potongan yang kuat, pendarahan akan sentiasa sengit. Pertama, merawat permukaan luka, keluarkan dari semua benda asing - habuk, kotoran, dan sebagainya.

Apa yang perlu dilakukan

Algoritma tindakan untuk memotong jauh adalah yang berikut:

  1. bilas luka di bawah air sejuk. Jika luka itu tercemar, bertolak ansur dan sapukan sabun;
  2. proses luka dengan penyelesaian hidrogen peroksida - ia akan membersihkan potongan;
  3. pembersihan alternatif: larutan kalium permanganat, furatsilina;
  4. angkat tangan anda di atas kepala anda, goncangkannya untuk mengurangkan aliran darah ke tangan, ia akan mengurangkan pendarahan, dan bahkan menghentikannya sepenuhnya;
  5. jika darah tidak berhenti, putar benang pangkal jari yang rosak dengan ketat, ini akan membantu untuk mengepal dan mengurangkan aliran darah ke luka, selepas tiga atau empat minit mengeluarkan benang supaya tidak merosakkan saluran jari;
  6. letakkan pembalut kain kasa steril pada permukaan luka, kirakan dengan antiseptik (furatsilinom), jika darah terus membasahi, ia muncul pada permukaan pembalut, memakai beberapa lapisan pembalut, pembalut perlu diubah setiap tiga hingga empat jam.

Dengan pemotongan yang mendalam, anda mesti mengikuti beberapa peraturan untuk penyembuhan luka cepat:

  1. Jangan buat gerakan aktif jari yang cedera.
  2. Jangan basahkan jari yang cedera dengan potongan. Sekiranya tidak mungkin untuk mengelakkan basah, gunakan sarung tangan getah, hujung jari. Segera selepas bersentuhan dengan air, keluarkan sarung tangan getah dan ubah pakaian dengan kering.
  3. Tukar pembalut buat kali pertama setiap 3-4 jam, kemudian - sekurang-kurangnya 3-4 kali sehari. Rawat luka dengan antiseptik setiap kali salep tetracycline boleh digunakan untuk luka.

Kadang-kadang anda perlu jahitan di pejabat pakar bedah, maka ligation dilakukan beberapa hari pertama di klinik atau hospital, maka ia boleh diubah di rumah.

Remedi rumah rakyat

Gunakan ubat-ubatan rakyat, resipi pengamal tradisional, jika anda jauh dari rumah dan "tamadun". Walau bagaimanapun, apabila anda pulang ke rumah, berjumpa doktor dan menggunakan ubat-ubatan.

  1. Kacang chamomile farmaseutikal atau kulit oak - antiseptik semulajadi yang boleh digunakan bersama atau secara berasingan. Farmasi chamomile disinfects, mempunyai sifat anti-radang, kulit kayu oak, kerana tanin dan pengikat kuat dalam komposisinya mempunyai kesan pembasmian dan kesan yang baik.
  2. Infusi atau merebus bunga calendula adalah antibiotik semula jadi yang menghilangkan proses keradangan yang kuat.
  3. Daun penanaman, burdock - mempunyai sifat penyembuhan antiseptik dan luka. Sebelum digunakan, lembaran tumbuhan mesti dibasuh di bawah air yang mengalir. Sebelum memohon kepada luka itu, kepingan itu hendaklah diadun di tangan mereka untuk membuat jus menonjol.
  4. Abu ash adalah ubat yang baik untuk merawat luka, luka dalam, luka bakar dan ulser. Adalah lebih baik menggunakan abu pokok daun untuk tujuan perubatan.
  5. Larutan garam meja (1 sudu teh untuk satu gelas 200 ml air), walaupun ia menyebabkan sensasi terbakar, ia menarik semua kotoran dari sumur luka.
  6. Kari adalah resipi rawatan luka India yang membasmi permukaan luka dengan baik dan membunuh patogen.
  7. Produk lebah - madu dengan perga, lilin, propolis. Madu, seperti propolis, mempunyai aktiviti antimikrob yang jelas, anda boleh menghidap luka, ia akan sembuh dengan baik.

Video berkaitan

Cara cepat menghentikan darah dengan luka kecil dan luka

Saluran Video "Berguna dan Menarik."

Testimoni: ia banyak membantu, terima kasih, ia bekerja selepas 40 saat. Walaupun lebih baik menggunakan hidrogen peroksida atau tisu hemostatik.

Bagaimana untuk menghentikan darah semasa pemotongan: cadangan

Pada saluran video "Zalivaha".

Saya terpaksa memotong diri saya untuk kedua kalinya dalam hidup saya. Saya membuat keputusan untuk membuat video tentang cadangan mengenai menghentikan darah dari jari tangan kiri saya dalam keadaan setiap hari.

Maklumbalas. Cadangan yang sangat baik, saya cadangkan untuk mengeluarkan bahagian kedua video dengan selamat, ketika bekerja dengan alat pemotong! Nozheman sendiri mempunyai pengalaman, ditambah dengan ini dan suka memasak, dan yang paling penting - seorang pengukir kayu profesional. Saya belum memotong selama 15 tahun, menggunakan hanya satu peraturan: ke arah alat pemotong, TIDAK AKAN TIDAK menjadi daging saya! Jika peraturan ini dilanggar, saya pergi ke sisi lain, menghidupkan bahan kerja, mengubah kedudukan saya, tetapi saya hanya memotong dari diri saya sendiri! Nasib baik kepada semua orang dan tentu saja seperti Vidos.

Apa yang perlu dilakukan jika sepotong jari terputus

Pada saluran video "MozgON".

Bagaimana untuk merawat luka jika sekeping jari dipotong (kulit dengan daging)?

Pertama sekali, adalah yang terbaik untuk pergi ke pusat perubatan, hospital di mana luka itu dirawat dengan baik, akan dibalut.

Jika anda berada di hutan, di sebuah kampung, di pulau padang pasir, beberapa keadaan lain, anda perlu melakukan segalanya sendiri:

Trauma itu tersebar luas - banyak darah hilang, kepala berputar, kesakitan, anda mengalami penuaan yang menggerunkan - apa yang akan berlaku seterusnya, pada umumnya keadaannya buruk.

Seminggu yang lalu, saya memotong sepotong ibu jari saya dengan alat elektrik. Saya ingin berkongsi dengan anda pengalaman cara menghentikan darah dan menyembuhkan luka.

Untuk menghentikan darah dan penjagaan luka diperlukan:

  • Hidrogen peroksida;
  • Streptocide (serbuk) atau gentamicin, baniocin - salap.
  • Plaster;
  • Pembalut

Urutan tindakan (terutamanya yang penting di mana sepotong jari dipotong tidak boleh ditarik balik):

  • Sumpahan keras, menjerit (menghapuskan tekanan).
  • Hidrogen peroksida membasmi luka - kami hanya menuangkannya ke atas luka - ia menyakitkan, luka teruk, aliran darah. Peroksida tidak menyesal - curahkan sahaja.
  • Isikan luka dengan streptocide (hanya menuangkan serbuk pada tapak luka).
  • Buat pad kecil daripada pembalut (kita lipat pembalut 4 kali), atau gunakan pad kapas.
  • Kami melampirkan pad ke tapak luka dengan plaster dan balut dengan pembalut.

Selepas - anda perlu tenang! Saya secara peribadi mengambil pancuran sejuk (saya menyimpan tangan saya dari air), dan minum teh, kopi. Jalan cepat juga membantu.

Selepas setengah jam - satu jam, apabila darah berhenti, anda boleh melepaskan luka sekali lagi, dan sudah lama ada - sama ada tuangkan peroksida (saya sendiri menuangkan rasa sakit sekali lagi tidak menyenangkan), dan kemudian memohon salap gentamicin, atau segera memohon salap.

Gentamicin, baniocin adalah salap antibiotik yang membunuh kuman. Sekiranya anda tidak membuat salutan dengan salap atau tidak meninggalkan tempat, maka apabila anda akan melakukan berpakaian luka itu, anda akan diberikan rasa sakit yang menyakitkan untuk merobek pembalut yang menyatu dengan tisu badan!

Saya membuat lapisan salap besar - 2 mm di atas luka, mungkin lebih - salap digunakan dengan mudah, agak sukar, jadi anda perlu perlahan-lahan (menyakitkan) mengalirkannya ke atas luka dan meterai dengan plaster supaya lapisan salap kekal di antara luka dan plaster - Ini adalah intuitif, kerana Saya tidak mahu menyentuh luka.

Selanjutnya melalui pembalut patch untuk menghapuskan pencemaran luka.

Nah, jadi kita hidup seminggu, menukar bungkusan 2 kali sehari, pagi dan petang. Untuk mencuci tangan anda memakai beg plastik.

Saya segera membeli banyak patch lebar.

Seminggu kemudian (mungkin sebelum), saya berhenti meletakkan salap, dan selepas beberapa hari, hanya ada luka yang kelihatan seperti telur kering kaviar merah - tetapi ia tidak mengganggu saya.

Saya fikir pemulihan penuh akan mengambil masa 3 minggu.

Bagaimana untuk merawat luka, bagaimana untuk membersihkan luka - Ambulans Doctor Komarovsky

Bagaimana untuk menghentikan pendarahan, kita sudah tahu. Selepas menghentikan pendarahan, luka perlu dirawat. Dr Komarovsky akan memberitahu anda tentang ini: bagaimana untuk membersihkan luka dan bagaimana cara terbaik untuk merawatnya. Adakah iodin tradisional, hijau dan hidrogen peroksida yang cemerlang diperlukan? Bilakah tidak boleh berbuat tanpa doktor dan apa yang perlu dilakukan sekiranya tidak diketahui sama ada seseorang itu diberi vaksin terhadap tetanus?

Jadi kita melihat pendarahan dengan potongan jari yang mendalam dan cara cepat menghentikan darah di rumah, jika tidak berhenti.

Cadangan: jangan sakit, simpan "ekor" dengan pistol, mood yang baik dan kesihatan.

Bagaimana untuk menghentikan pendarahan jari

Jari dan jari kaki seseorang sangat terlibat dalam semua jenis kerja yang bahkan memotong kecil menyebabkan kesukaran, perubahan rancangan. Persoalan bagaimana untuk menghentikan darah dari jari, mungkin timbul dari kecederaan yang tidak disengajakan di negara ini, semasa pembaikan. Apa-apa tindakan ceroboh dengan objek pemotongan dan menusuk menyumbang kepada jenis kecederaan ini.

Ia perlu menghentikan pendarahan secepat mungkin, kerana luka itu sentiasa "pintu terbuka" untuk jangkitan, dan kemasukan patogen ke dalam darah segera mempercepatkan perkembangannya.

Kami perlu segera mengimbas kembali peraturan asas untuk membantu dengan pemotongan jari. Mari lihat ciri-ciri tersebut.

Luka itu cetek

Dengan potongan cetek, darah biasanya berhenti sendiri dalam masa sepuluh minit. Sudah tentu, jika seseorang tidak mempunyai masalah dengan pembekuan atau dia tidak mengambil dadah anti-pembekuan.

Oleh itu, tindakan utama adalah untuk memampatkan tepi luka secara mekanikal, mencegah jangkitan. Ia tidak akan menyakitkan untuk memulakan dengan membasuh sakit di bawah air paip yang sedang berjalan. Anda tidak pasti bahawa objek yang menyebabkan kecederaan itu adalah steril.

Kami menasihati anda untuk membalut jari anda dengan jalur kertas yang dibasahkan dengan peroksida sebelum menggunakan pembalut. Dengan cara ini anda dapat menyelamatkan diri dari perasaan yang tidak menyenangkan apabila menghilangkan pembalut yang kering. Pembalut itu perlahan-lahan memerah jari.

Untuk luka-luka kecil, patch bakterisida cukup. Jika pemotongan itu terbentuk di lengan, maka boleh memegang lengan di posisi yang dibangkitkan sebelum mengikat (untuk aliran darah).

Sekiranya pembalut itu tetap kering, darah tidak meleleh, maka anda perlu mengeluarkan pembalut dan merawat tepi luka dengan cat hijau. Kemudian gunakan semula pembalut atau pembuangan bakteria.

Luka itu cukup mendalam

Kedalaman luka dapat disyaki, jika pendarahan tidak dapat dihentikan untuk waktu yang lama, tepi tidak berkumpul, korban merasa sakit, fungsi jari-jarinya terganggu.

Fenomena yang paling tidak menyenangkan berlaku dengan luka menindik yang mendalam. Luar "kecil kecil", tetapi darah tidak berhenti, jari itu membengkak.

Dalam kes sedemikian, anda perlu memeriksa dengan teliti luka itu, mungkin terdapat zarah asing kotoran, karat, kaca atau bijirin pasir yang tidak membenarkan pendarahan berhenti. Mereka hanya dibenarkan dikeluarkan dari luar. Jika boleh, tuangkan larutan hidrogen peroksida ke dalam luka. Mangsa harus diletakkan dalam kedudukan mendatar dan mengangkat bahagian tubuh yang terjejas.

Pembalut tidak boleh terlalu ketat. Ia adalah perlu untuk meninggalkan peluang untuk pembebasan pencemaran dengan darah. Sekiranya pembalut terus direndam dengan darah, maka perlu berkonsultasi dengan doktor secepat mungkin.

Petunjuk untuk bantuan perubatan

Ia tidak selalu dapat mengatasi pendarahan. Luka itu boleh menjadi dalam, kapal yang cukup besar dan tendon otot boleh rosak. Permukaan yang tercemar menyebabkan berlakunya suppuration. Hubungi doktor haruslah dalam kes berikut:

  • Darah tamat di bawah tekanan, pulsasi adalah ketara. Anda boleh memikirkan pendarahan arteri. Ia perlu meletakkan abah-abah di atas potongan.
  • Mangsa menarik perhatian kepada kehilangan kepekaan jari, tidak dapat bergerak, membengkok dan meluruskan falang. Terdapat kecurigaan kerosakan kepada tendon, batang saraf. Memerlukan campur tangan pembedahan.
  • Luka itu besar dan darah sentiasa meresap melalui pembalut.
  • Permukaannya kotor, ada zarah asing di dalam luka, pinggangnya reddened. Dalam kes keradangan bengkak jari yang terabaikan, bimbang tentang rasa sakit yang berdenyut. Ini adalah isyarat festering.

Terutama berbahaya bagi zon luka dalam sendi, telapak tangan dan kaki, kepala, leher, muka.

Luka yang tercemar tidak boleh ditinggalkan walaupun pendarahan dihentikan, kerana terdapat bahaya tetanus. Hubungi hospital diperlukan untuk pengenalan toksoid tetanus, jika lebih daripada lima tahun telah berlalu sejak vaksin terakhir.

Peralatan pertolongan cemas

Pikirkan terlebih dahulu tentang melindungi orang yang anda sayangi dan menjaga kandungan kit pertolongan cemas anda. Untuk bantuan yang tepat pada masanya dengan pendarahan, pemotongan dan melecet, anda harus sentiasa ada di tangan:

  • sebotol potassium permanganate (beberapa kristal larut dalam air untuk mencuci luka);
  • hidrogen peroksida;
  • Zelenka (doktor menasihati tidak menggunakan iodin, ia "membakar" sel dan melambatkan pembaikan tisu);
  • beberapa pembalut steril pelbagai saiz;
  • bulu kapas;
  • jalur kertas;
  • plaster bakteria.

Anda boleh meletakkan tali pinggang lama atau tali pinggang sekiranya anda memerlukan alat keledar.

Jika keluarga membelanjakan sebahagian besar musim panas di negara ini, kami menasihatkan anda untuk menduplikasi kit pertolongan cemas yang sama dan sentiasa simpan di dekatnya.

Sesiapa sahaja boleh bertemu dengan keadaan di mana darah merebak dari jari, mangsa takut. Anda tidak perlu hilang dan melakukan tindakan tersenarai.

Bagaimana untuk menghentikan pendarahan jari

Jari dan jari kaki kita sentiasa terlibat dalam kehidupan seharian, dan walaupun potongan kecil dan luka menyebabkan ketidakselesaan. Keadaan yang agak biasa adalah apabila perlu untuk menghentikan pelbagai jenis pendarahan dari pelbagai kecederaan rumah tangga. Anda perlu tahu petua asas tentang cara menghentikan darah dari jari anda di rumah.

Apa-apa kecerobohan apabila bekerja dengan objek tajam boleh menyebabkan luka dan luka jari, dan anda perlu menghentikan pendarahan diri sendiri.

Sebarang luka badan menarik pelbagai jangkitan dan mikrob, dan kemasukan langsung mereka ke dalam aliran darah memangkinkan proses jangkitan (sepsis darah). Oleh itu, adalah perlu untuk mengingati kaedah asas menghentikan darah dan pembasmian kuman.

Tindakan untuk memotong halus

Sekiranya potongan jari itu cetek, pendarahan kecil tangan biasanya berhenti dengan sendirinya dalam masa kira-kira sepuluh minit. Sudah tentu, sekiranya tiada masalah dengan masalah pendarahan. Masalahnya boleh menjadi rumit oleh orang yang mengambil dadah anti-pembekuan. Dengan pemotongan sedemikian, perkara utama adalah mengapit luka untuk menghentikan darah, dan juga mencuci luka di bawah air yang mengalir - ini adalah tindakan pencegahan utama terhadap jangkitan. Selepas mencuci, luka dengan hidrogen peroksida.

Hidrogen peroksida adalah disinfektan terbaik di rumah, yang mensterilkan luka dan membuang mikrob dalam dengan buih. Jika anda memotong jari anda, sebelum mengikatnya, lebih baik meletakkan jalur kertas yang direndam dalam hidrogen peroksida. Ini akan mengurangkan penyingkiran pembalut. Sangat seret jari anda tidak seharusnya. Untuk luka yang sangat kecil, hanya satu plaster bakteria yang boleh digunakan.

Jika pendarahan dari luka di lengan, maka lebih baik untuk memegang anggota dalam posisi yang dibangkitkan sebelum menggunakan perban (untuk "mengalirkan darah").

Jika pembalut tetap kering dan darah tidak mengalir, maka pembalut itu perlu dikeluarkan dan kawasan luka dirawat dengan cat hijau. Kemudian buat kali kedua untuk memakai pembalut atau patch bakterisida.

Algoritma yang sama untuk menghentikan darah semasa memotong kaki. Sudah tentu, semua tindakan mesti dilakukan dengan tangan yang bersih dan dibasuh.

Potong dalam

Luka yang mendalam biasanya berdarah untuk jangka masa yang panjang, ia tidak boleh dihentikan, tepi luka tidak praktikal, orang yang merasa sakit, tidak dapat menggerakkan anggota yang cedera. Apabila tangan sangat dipotong, jari biasanya membengkak, terutama menusuk luka yang paling menyakitkan dan berbahaya.

Sekiranya anda memotong jari anda dengan ketat dan darah tidak berhenti, maka anda harus memeriksa luka, mungkin terdapat zarah asing yang tidak menghentikan darah (zarah kaca, kotoran). Apabila memotong jari dengan pisau, tuangkan kawasan luka dengan hidrogen peroksida dan balut dengan ketat. Ada kemungkinan bahawa pembukaan luar pemotongan adalah kecil, dan darah tidak berhenti berjalan, yang bermaksud bahawa pemotongan adalah dalam. Untuk menghentikan darah, seseorang yang terluka perlu dimasukkan ke dalam kedudukan mendatar (berbaring) dan mengangkat bahagian tubuh yang terjejas agar darah beredar kembali ke arahnya.

Jari Bandaged mesti disimpan dalam kedudukan mendatar.

Luka dan luka pada kanak-kanak sangat berbahaya, kerana kulitnya cukup nipis. Apabila luka pada bayi harus segera menghubungi doktor.

Dalam hal ini, walaupun selepas pembalut telah digunakan, pendarahan tidak berhenti, anda harus menekannya dengan sengaja tangan anda pada luka atau tekannya dan tahan untuk sementara waktu.

Dalam kes yang paling kecemasan, jika pendarahan dari jari tidak berhenti untuk masa yang terlalu lama, adalah perlu untuk memakai tourniquet. Ia mesti dilemahkan setiap setengah jam.

Bilakah yang terbaik untuk berjumpa doktor?

Tidak semata-mata tanpa doktor boleh mengatasi pendarahan. Trauma boleh mendalam, dan kapal manusia, tendon, dan otot yang cukup penting boleh rosak. Kawasan yang tercemar dari mana-mana luka utama adalah penuh dengan suppuration.

Ia perlu menghubungi pakar perubatan dalam situasi berikut:

  • Aliran darah di bawah tekanan, pulsasi dirasakan semasa kehilangan darah. Ia adalah penting untuk menggunakan abah-abah di atas zon kecederaan. Mungkin ini adalah manifestasi pendarahan arteri dan rawatan doktor adalah wajib.
  • Kehilangan sensasi adalah gejala yang sangat berbahaya. Kemungkinan kerosakan kepada ujung saraf dan batang saraf. Pembedahan segera diperlukan.
  • Dengan kecederaan utama, dengan kecederaan besar.

Adalah dinasihatkan untuk peminat dan orang yang bekerja dengan memotong objek secara mendadak untuk membawa kit pertolongan cemas. Kami berharap kami dapat membantu anda untuk memahami bagaimana untuk menghentikan pendarahan jari dengan mendalam dan tidak terlalu teruk, tanpa pertolongan cemas kecemasan.

Bagaimana untuk mengendalikan potong jari anda?

Malangnya, dalam pemotongan kehidupan seharian perlu berlaku sangat kerap.

Kecuaian sedikit ketika bekerja dengan pisau tajam pisau, pisau cukur, dan juga kaca pecah seringkali berakhir dengan pelanggaran keutuhan kulit dan pendarahan.

Saya gembira bahawa dalam kebanyakan kes, apabila potongan diperlukan, tiada campur tangan perubatan diperlukan, tetapi semua orang harus dimaklumkan tentang bagaimana untuk menghentikan darah dari jari semasa dipotong jauh di rumah.

Artikel ini akan berfungsi sebagai satu jenis pengajaran, berikut yang mungkin untuk mencapai penyembuhan luka yang paling awal mungkin.

Jenis pendarahan

Semua pendarahan dibahagikan kepada tiga jenis: kapilari, vena, arteri. Setiap daripada mereka berbeza antara satu sama lain dalam keamatan dan sifat kebocoran, serta dalam warna darah.

Jika kita bercakap tentang pendarahan kapilari, maka, sebagai peraturan, tidak ada bahaya. Dengan luka-luka cetek, darah mengalir keluar dalam tetesan kecil mesh.

Jika mangsa mempunyai pembekuan darah normal, pendarahan berhenti dengan cepat sendiri. Untuk mengelakkan jangkitan, adalah perlu untuk merawat luka dengan hidrogen peroksida dan melicinkan tepinya dengan iodin.

Pendarahan vena disifatkan oleh warna gelap dan mengalir dalam aliran berterusan. Sekiranya kerosakan pada anggota badan, untuk mengurangkan tekanan ke atas kapal dan mengurangkan keamatan pendarahan, ia harus dibangkitkan di atas tahap jantung.

Untuk menghentikan pendarahan vena, memerah bekas yang rosak semasa memerah dengan tisu sekitarnya. Seterusnya, anda perlu meletakkan pembalut tekanan. Pertama, letakkan sekeping kasa pada luka, kemudian balut, dilipat dalam beberapa lapisan, dan ketatkan semula dengan ketat.

Sekiranya tiada bahan di tangan untuk memohon pembalut tekanan, tekan tempat pendarahan dengan ketat dengan tangan anda.

Pendarahan yang menimbulkan bahaya terbesar adalah arteri. Apabila darah ini mengalir merah dalam bentuk mata air. Di samping itu, jet berdegup dalam masa dengan degupan jantung.

Pendarahan dari karotid, axillary, arteri femoral sangat berbahaya, kerana orang yang cedera boleh mati dalam hitungan minit.

Itulah sebabnya dengan pendarahan jenis ini, perlu segera mengambil langkah-langkah yang diperlukan untuk menghentikannya.

Untuk melakukan ini, segera gunakan jalur getah, meletakkannya di atas tapak kerosakan. Jangan letakkan pada kulit, tetapi pada kain lembut. Dengan ketiadaannya, ia boleh digantikan dengan cara lain yang diperbaiki: sepotong baju, kerudung, tali pinggang, ikat dan lain-lain.

Selepas anda meletakkan tourniquet, darah tidak lagi mengalir ke dalam badan, jadi anda perlu memohon selama setengah jam.

Kemudian, secepat mungkin, pindahkan orang yang cedera ke institusi perubatan untuk campur tangan pembedahan segera.

Sekiranya keperluan harness perlu diadakan lebih lama, tahan luka dengan jari anda, keluarkan abah-abah dan tahan selama sepuluh minit. Selepas itu, letakkan abah-abah baru sedikit lebih tinggi daripada sebelumnya. Walaupun tidak ada tourniquet, memerah arteri pulsating untuk menghentikan darah.

Pastikan rehat lengkap dan imobilitas anggota yang cedera selepas penggunaan tali. Di samping itu, tulis nota di mana menentukan tarikh dan masa penggunaan abah-abah.

Bantuan pertolongan pertama untuk pemotongan jauh

Potongan yang mendalam selalu menyebabkan ketidakselesaan, dan selain itu, ia boleh menyebabkan pelbagai masalah dalam kerja penuh anggota yang cedera - perubahan kulit, jari menjadi mati rasa, bekas luka dapat tetap.

Apa yang perlu dilakukan ketika memotong jari dengan pisau? Jika anda merasakan bahawa jari anda tidak berfungsi, itu bermakna bahawa saraf yang bertanggungjawab terhadap kepekaan telah rosak. Dalam kes ini, ia perlu dijahit dengan segera agar tidak kehilangan kepekaan selama-lamanya.

Kesan kesihatan yang sangat tidak menyenangkan dan sangat berbahaya dari pemotongan anggota badan yang mendalam muncul apabila luka terbuka dijangkiti. Anda boleh belajar tentang jangkitan dengan mengamati gejala berikut: dengan jari yang sakit, dengan kemerahan dan sensasi membakar kulit sekitar luka.

Sekiranya jangkitan luka terbuka telah berlaku, tidak perlu anda mengubat sendiri di rumah, kerana ini memerlukan nasihat perubatan segera.

Mujurlah, selalunya kita berhadapan dengan pemotongan cetek melalui kecerobohan, jadi di bawah kita akan membincangkan secara terperinci cara memberi pertolongan cemas apabila memotong jari.

Pertama, segera buang luka agar tidak menembusi jangkitan. Seterusnya, tumpahkan kain bersih yang bersih, basahkan di bawah air suam, sapukan sabun di atasnya dan kemudian perlahan-lahan perlahan luka.

Jika anda yakin sepenuhnya bahawa objek yang menyebabkan pendarahan itu benar-benar bersih, jangan sentuh luka di dalam, tetapi sebaliknya, berjalan-jalan dengan teliti. Kemudian bilas luka dengan air.

Setelah mencuci teliti, buang jari itu sendiri. Bagaimana untuk mengendalikan potong jari anda? Doktor mengesyorkan menggunakan untuk tujuan ini sama ada peroksida atau hijau yang cemerlang.

Ambil sepotong kapas atau bulu kapas, rendam dalam peroksida atau hijau yang cemerlang dan tahan pada luka selama beberapa minit. Adalah lebih baik untuk menjaga tangan anda secara menegak, tetapi sebaiknya angkat tangan anda.

Kemudian pegang jari anda. Sekiranya terdapat seseorang di sekitar yang boleh membantu dengan ini, pastikan anda menggunakan bantuannya. Dia perlu mengambil pembalut atau kasa steril dan perlahan-lahan membalut jarinya, tanpa mengetatkan luka. Selamatkan reka bentuk ini di atas plaster pelekat.

Agar tidak mencederakan jari, pembalut atau kain kasa sekali lagi, sebaik sebelum memakai pakaian, perlu membasuhnya di Zelenka atau hidrogen peroksida. Terima kasih kerana pembalut ini akan dikeluarkan dengan mudah.

Doktor sering tidak mengesyorkan menggunakan iodin untuk apa-apa jenis luka atau luka, kerana ia boleh membakar luka, yang meningkatkan proses penyembuhan. Jika anda bimbang tentang jangkitan yang mendapat luka, sebagai contoh, kotoran, agen kimia, berunding dengan doktor dengan serta-merta.

Setelah berhenti darah sepenuhnya dari jari, luka dapat dihirup berulang kali dengan hidrogen peroksida di tempat darahnya telah kering, sehingga dapat dilakukan secara menyeluruh untuk menyembuhkan luka.

Alat ini sama sekali tidak menyakitkan, dan juga bertindak secara berkesan untuk pembasmian kuman dan penyembuhan luka.

Dengan pemotongan kecil, cuba gunakan tangan ini sekurang-kurangnya, ketatkannya.

Cadangan

Bagaimana dengan cepat menyembuhkan luka? Setiap hari melakukan pembersihan untuk menyembuhkan penyembuhan.

Juga melincirkan kawasan yang cedera sekali sehari dengan Dexpanthenol - ubat penyembuhan yang dilepaskan sebagai salap dan krim.

Juga, pakar mengesyorkan kerap merawat luka dengan merebus chamomile atau herba lain yang mempunyai kesan penyembuhan luka. Di bawah ini kami mempertimbangkan beberapa tip praktikal untuk potongan:

  1. Sapukan ais dari peti sejuk ke kawasan potong.
  2. Dalam kes melecet kecil dan luka pada badan, sangat berguna untuk mandi panas. Apabila mencuci air panas dengan sabun perlahan-lahan, darah harus berhenti mengalir.
  3. Selepas mencukur ketiak, luka kecil boleh dirawat dengan deodoran.
  4. Sekiranya terdapat lelasan kecil atau calar, buat sementara waktu memakai gincu kebersihan atau jeli petroleum. Lapisan lilin akan bertindak sebagai penghalang untuk pencemaran lanjut.
  5. Cuts di muka tidak dapat dirawat dengan cologne, air tandas atau minyak wangi, kerana selepas penggunaannya boleh tetap pigmentasi.
  6. Dalam keadaan medan, atau jika tiada kit pertolongan cemas di dekatnya, anda boleh menggunakan kaedah rakyat - lampirkan lumut, web labah-labah, filem nipis di bawah kulit telur ke luka, atau mengingat masa kanak-kanak dan melampirkan lembaran pisang yang bersih.

Tetapi bagaimana untuk merawat luka jika ia tidak sembuh selepas tempoh yang lama? Kita perlu pergi ke doktor, yang setelah pemeriksaan menyeluruh akan menetapkan antibiotik:

Jika seseorang telah bersentuhan dengan bumi atau haiwan apabila menerima luka, dia mesti sentiasa divaksin terhadap tetanus.

Bantu orang luar

Jika mangsa tidak dapat menolong dirinya sendiri, anda harus meminta seseorang untuk melakukan prosedur yang diperlukan. Yang pertama ialah pemeriksaan luka.

Oleh itu, jika anda memutuskan untuk membantu mangsa, anda mesti memakai sarung tangan atau mengendalikan tangan dengan disinfektan berkesan. Manipulasi ini direka untuk melindungi kedua-dua jangkitan.

Oleh itu, orang yang secara sukarela membantu akan melindungi dirinya daripada penyakit yang disebarkan melalui darah, dan mangsa akan memastikan bahawa tiada bakteria berbahaya yang akan masuk ke dalam luka.

Apa yang perlu dilakukan jika anda memotong jari anda ke daging? Sekiranya anda melihat lapisan lemak yang ketara dalam kepingan yang mendalam (ia kelihatan seperti tisu bergelora kekuningan), atau tulang (permukaan keras yang mempunyai warna putih) atau otot (tisu veined merah gelap), atau luka telah rosak dengan kuat dalam arah yang berbeza atau kelebihan koyak dapat dilihat oleh pesakit Operasi sangat diperlukan untuk suturing, walaupun langkah pertama adalah menghentikan pendarahan.

Mangsa mesti dibawa ke hospital dengan cepat, selama 6 jam selepas kecederaan, yang mana pesakit akan meningkatkan peluang pemulihan segera.

Jika tidak, gunakan jahitan sekunder yang tertunda. Prosedur ini merupakan operasi kompleks yang memerlukan banyak masa, emosi dan daya. Manipulasi sedemikian perlu sekiranya berlaku pencemaran yang teruk.

Gejala-gejala berikut juga menunjukkan keperluan kemasukan hospital segera:

  • tidak menghentikan darah dari jari;
  • kesakitan teruk;
  • kulit pucat;
  • peluh;
  • menggigil;
  • jari bengkak;
  • kulit sejuk.

Sekiranya kecederaan meluas dengan pelepasan darah yang melimpah, perlu melancarkan lebih keras dengan pembalut, anda juga boleh memakai tuala. Dalam keadaan yang sukar, ia dilarang membersihkan luka mangsa dengan cara yang telah diubahsuai.

Ia juga tidak dibenarkan untuk membuang sampah dan kaca dari potongan itu sendiri, kerana cubaan untuk menghilangkan objek yang berlebihan boleh memperburuk masalah. Di samping itu, anda tidak boleh cuba menjahit atau merapatkan tepi luka itu sendiri.

Oleh itu, dari atas, kita dapat menyimpulkan bahawa untuk rawatan kecemasan pertolongan cemas profesional dan luka tidak seharusnya hanya mengetahui arahan langkah demi langkah, tetapi juga menyimpan ubat-ubatan yang diperlukan.

Oleh itu, mana-mana alat pertolongan cemas perlu mempunyai satu set alat berikut:

  • hidrogen peroksida 3%;
  • plaster pelekat;
  • penyelesaian berlian hijau;
  • band getah;
  • pembalut steril;
  • kapas bulu.

Kami yakin bahawa artikel ini akan membantu semua orang belajar cara bertindak dengan cepat dan betul sekiranya terdapat pelbagai pendarahan!