Kelemahan, keletihan, CFS - penyebab, gejala dan rawatan keletihan kronik

"Saya tertidur dalam perjalanan," "Saya duduk di kuliah dan tidur," "di tempat kerja saya berjuang dengan tidur sebanyak yang saya boleh" - ramai orang boleh mendengar ungkapan sedemikian, bagaimanapun, sebagai peraturan, mereka menyebabkan lebih banyak lelucon daripada belas kasihan. Mengantuk terutamanya disebabkan oleh kurang tidur pada waktu malam, kerja keras, atau kebosanan dan kebosanan dalam kehidupan. Walau bagaimanapun, keletihan selepas rehat harus hilang, kebosanan boleh diketepikan dengan kaedah lain, dan monotony boleh dipelbagaikan. Tetapi bagi ramai orang, mengantuk dari langkah-langkah yang diterima tidak pergi, seseorang tidur dengan baik pada waktu malam, tetapi pada siang hari dia sentiasa menahan pengundurannya, mencari tempat di mana ia "lebih selesa tidur."

Suatu perasaan ketika tidak dapat ditahan untuk tidur, dan tidak ada kemungkinan seperti itu, terus terang, menjijikkan, mampu menyebabkan pencerobohan terhadap mereka yang menghalangnya daripada melakukan, atau secara umum ke seluruh dunia. Di samping itu, masalah tidak hanya berlaku pada siang hari. Episod penting (tidak dapat dinafikan) pada siang hari mencipta pemikiran yang sama: "Apabila saya datang, saya akan tidur dengan segera." Bukan semua orang berjaya, keinginan yang tidak dapat dilewatkan dapat menguap setelah tidur 10 minit yang singkat, sering terjaga di malam hari tidak memberi rehat, mimpi buruk sering datang. Dan esok - semuanya akan berlaku lagi dari awal...

Masalahnya mungkin menjadi topik lelucon

Dengan pengecualian yang jarang berlaku, mengamati hari demi hari orang yang lemah dan apatis yang berusaha untuk sentiasa "tidur siang," seseorang serius berfikir bahawa dia tidak sihat. Rakan-rakan kolej dapat digunakan untuk, melihat, sebagai sikap acuh tak acuh dan sikap acuh tak acuh dan mempertimbangkan manifestasi ini bukan sifat sifat daripada keadaan patologi. Kadang-kadang rasa mengantuk dan tidak peduli pada umumnya menjadi topik lelucon dan segala macam "lelucon."

Perubatan "berfikir" secara berbeza. Dia menyeru hipersomnia jangka masa berlebihan, dan menamakan variannya bergantung kepada gangguan itu, kerana tidak selalu mengantuk pada siang hari memaparkan rehat malam yang penuh, walaupun terdapat banyak masa yang dibelanjakan di atas katil.

Dari sudut pandangan pakar, keadaan semacam itu memerlukan penyelidikan, kerana rasa mengantuk pada waktu siang, yang berlaku pada seseorang yang nampaknya telah cukup tidur pada waktu malam, mungkin merupakan gejala keadaan patologis yang tidak dirasakan oleh orang biasa sebagai penyakit. Dan bagaimanakah tingkah laku ini dapat dipertimbangkan, jika seseorang tidak mengadu, mengatakan bahawa dia tidak menyakiti apa-apa, dia mendapat tidur yang cukup dan, pada dasarnya, sihat - hanya untuk sebab tertentu sentiasa menarik dia untuk tidur.

Orang luar di sini, tentu saja, tidak mungkin membantu, anda perlu menyelidiki diri anda dan cuba mencari sebabnya, dan, mungkin, hubungi seorang pakar.

Tanda-tanda mengantuk dalam diri sendiri tidak sukar untuk dikesan, mereka agak "fasih":

  • Keletihan, kelesuan, keletihan dan menguap yang teruk yang berterusan - ini adalah tanda-tanda kesihatan yang buruk, apabila tiada apa-apa yang menyakitkan, menghalang anda daripada terjun ke dalam kerja;
  • Kesedaran agak kurang sedih, peristiwa di sekeliling tidak begitu peduli;
  • Membran mukus menjadi kering;
  • Kepekaan penganalisis periferi berkurangan;
  • Kadar jantung dikurangkan.

Kita tidak boleh lupa bahawa kadar tidur - 8 jam, tidak sesuai untuk semua kategori umur. Dalam kanak-kanak sehingga enam bulan, tidur malar dianggap keadaan normal. Bagaimanapun, ketika dia tumbuh dan memperoleh kekuatan, keutamaan berubah, ia semakin ingin bermain, untuk belajar dunia, sehingga waktu yang kurang dan kurang setiap hari ditinggalkan untuk tidur. Pada orang yang lebih tua, sebaliknya, orang yang lebih tua adalah, semakin banyak dia perlu tinggal di sofa.

Masih boleh diketepikan

Irama moden kehidupan predisposes ke beban neuropikik, yang, ke tahap yang lebih besar daripada fizikal, boleh membawa kepada gangguan tidur. Keletihan sementara, walaupun ditunjukkan oleh mengantuk (sementara yang sama), tetapi cepat berlalu apabila badan itu terletak, dan tidur dipulihkan selepas itu. Ia boleh dikatakan bahawa dalam banyak kes, orang harus dipersalahkan oleh diri mereka sendiri dengan membebankan badan mereka.

Apabila mengantuk siang hari tidak menyebabkan kebimbangan tentang kesihatan mereka? Alasannya mungkin berbeza, tetapi, sebagai peraturan, ini adalah masalah peribadi sementara, "abraham" berkala di tempat kerja, sejuk atau tinggal jarang di udara segar. Berikut adalah beberapa contoh apabila keinginan untuk mengatur diri untuk "jam yang tenang" tidak dianggap sebagai gejala penyakit yang serius:

  • Kekurangan tidur malam disebabkan oleh sebab-sebab yang biasa: pengalaman peribadi, tekanan, menjaga bayi yang baru lahir, sesi dengan pelajar, laporan tahunan, iaitu keadaan yang seseorang menumpukan banyak masa dan usaha untuk menjejaskan rehat.
  • Keletihan kronik, yang mana pesakit itu sendiri bercakap tentang, membayangkan kerja tetap (mental dan fizikal), kerja rumah yang tidak berkesudahan, kekurangan masa untuk hobi, bermain sukan, berjalan di udara segar dan hiburan. Dalam kata-kata, orang itu diketatkan oleh rutinnya, dia terlepas saat badan itu pulih dalam beberapa hari, dengan keletihan yang kronik, apabila semuanya berjalan sejauh ini, mungkin, kecuali untuk berehat, ia juga akan mengambil rawatan yang panjang.
  • Keletihan dengan cepat menjadikan dirinya terasa apabila terdapat oksigen yang tidak mencukupi di dalam badan, menyebabkan otak mula mengalami kelaparan (hipoksia). Ini berlaku sekiranya seseorang bekerja di kawasan yang tidak dicemari untuk jangka masa yang panjang, terdapat sedikit di udara terbuka dalam masa lapangnya. Dan jika dia juga merokok?
  • Kekurangan cahaya matahari. Tidak ada rahsia lagi bahawa cuaca suram, penorehan hujan turun di atas kaca, penyebaran daun di luar tingkap sangat kondusif untuk mengantuk pada siang hari, yang sukar untuk ditangani.
  • Keletihan, kelesuan dan keperluan untuk tidur yang lebih panjang muncul apabila "medan dimampatkan, pokok-pokoknya telanjang," dan alam semula jadi itu akan terjun ke dalam tidur untuk masa yang lama - musim luruh lewat, musim sejuk (ia akan menjadi gelap awal, matahari terbit lewat).
  • Selepas makan tengah hari yang hangat, ada keinginan untuk meletakkan kepala anda pada sesuatu yang lembut dan sejuk. Ini adalah semua darah yang beredar melalui saluran kami - ia cenderung kepada organ-organ pencernaan - terdapat banyak kerja, dan kurang mengalir darah ke otak pada masa ini, dan dengan itu - oksigen. Jadi ternyata, ketika perutnya penuh, otaknya kelaparan. Nasib baik, ini tidak bertahan lama, jadi petang petang dengan cepat berlalu.
  • Keletihan dan mengantuk pada siang hari mungkin muncul sebagai reaksi pelindung tubuh semasa tekanan psiko-emosi, tekanan, pergolakan berpanjangan.
  • Mengambil ubat-ubatan, pertama sekali, penenang, antidepresan, neuroleptik, hipnotik, antihistamin, yang mempunyai keletihan dan mengantuk sebagai kesan langsung atau kesan sampingan, boleh menyebabkan gejala yang sama.
  • Selsema ringan, yang kebanyakannya dilakukan pada kaki, tanpa senarai sakit dan rawatan perubatan (badan itu sendiri copes), ditunjukkan oleh keletihan, oleh itu, pada hari kerja, ia tidak terlalu cenderung untuk tidur.
  • Kehamilan sendiri, sudah tentu, keadaan fisiologi, tetapi tidak boleh mengabaikan perubahan yang berlaku dalam tubuh wanita, terutamanya mengenai nisbah hormon yang disertai dengan gangguan tidur (sukar untuk tidur pada waktu malam, dan tidak semestinya seperti itu pada siang hari).
  • Hypothermia - penurunan suhu badan akibat hipotermia. Dari zaman dahulu, orang tahu bahawa, dalam keadaan yang tidak baik (badai salji, fros), perkara utama tidak akan tergoda untuk beristirahat dan tidur, dan dalam tidur dari keletihan dalam keadaan dingin ia cenderung luar biasa: sering ada perasaan kehangatan; bilik panas dan tempat tidur yang hangat. Ini adalah gejala yang sangat berbahaya.

Walau bagaimanapun, terdapat syarat yang sering dimasukkan dalam konsep "sindrom". Bagaimana untuk merasai mereka? Agar kehadiran penyakit tersebut disahkan, adalah perlu bukan sahaja untuk lulus beberapa ujian dan pergi untuk beberapa pemeriksaan yang bergaya. Seseorang, pertama sekali, mesti mengenal pasti masalahnya sendiri dan mengemukakan aduan-aduan tertentu, tetapi, malangnya, kebanyakan orang menganggap diri mereka sihat, dan doktor, yang mesti diakui, sering ditolak daripada tuntutan "tidak penting" pesakit kepada kesihatan mereka.

Penyakit atau norma?

Mengantuk, mengantuk, keletihan siang hari boleh memberikan pelbagai keadaan patologi, walaupun kita tidak menganggapnya demikian:

  1. Apathy dan kelesuan, serta keinginan untuk tidur pada masa yang salah untuk ini, berlaku dengan gangguan neurotik dan keadaan depresi yang berada dalam kecekapan ahli psikoterapi, amatir dalam hal-hal yang halus adalah lebih baik untuk tidak ikut campur.
  2. Kelemahan dan rasa mengantuk, kerengsaan dan keletihan, kehilangan kekuatan dan kecacatan, sering disebut dalam aduan mereka oleh orang yang mengidap apnea tidur (masalah pernafasan semasa tidur).
  3. Keletihan, kelemahan, kelemahan dan mengantuk adalah gejala sindrom keletihan kronik, yang mana doktor dan pesakit sering kali mengulangi pada masa ini, tetapi hanya sedikit yang melihatnya sebagai diagnosis.
  4. Selalunya, kelesuan dan keinginan untuk tidur pada siang hari diperhatikan pada pesakit yang mempunyai "separuh diagnosis" seperti dystonia vegetatif-vaskular atau dystonia neurocirculatory dalam kad pesakit luar, atau semua yang juga dipanggil keadaan sedemikian.
  5. Saya mahu tinggal lebih lama di katil, tidur, dan pada waktu malam, dan pada siang hari, orang yang baru-baru ini mengalami jangkitan - akut, atau yang memilikinya dalam bentuk kronik. Sistem imun, cuba memulihkan pertahanannya, memerlukan rehat daripada sistem lain. Semasa tidur, badan memeriksa keadaan organ dalaman selepas penyakit, (berapa kerosakan yang menyebabkannya?), Untuk membetulkannya jika mungkin.
  6. Tidak tidur pada waktu malam dan menyebabkan rasa mengantuk pada siang hari, "sindrom kaki gelisah." Doktor tidak menemui apa-apa patologi spesifik dalam pesakit sedemikian, dan rehat malam menjadi masalah besar.
  7. Fibromyalgia. Oleh kerana sebab dan keadaan apa yang timbul penyakit ini - ia tidak diketahui sains, kerana, selain dari kesakitan yang menyakitkan di seluruh badan yang melanggar rehat dan tidur, para doktor tidak menemui sebarang patologi dalam penderitaan.
  8. Alkohol, ketagihan dadah dan penyalahgunaan lain dalam status "bekas" - dalam pesakit ini, tidur sering kecewa selama-lamanya, apatah lagi negeri-negeri selepas pengeluaran dan "pengeluaran."

Senarai panjang penyebab pengsan pada siang hari, yang berlaku pada orang yang dianggap praktikal dan mampu bertubuh, boleh diteruskan, yang akan kita lakukan di bahagian seterusnya, yang menandakan sebagai penyebab keadaan secara rasmi diiktiraf sebagai patologi.

Penyebab gangguan tidur atau sindrom somnological

Fungsi dan tugas tidur diprogramkan dari sifat manusia dan terdiri atas pemulihan kuasa tubuh yang dibelanjakan semasa aktiviti siang hari. Sebagai peraturan, kehidupan aktif mengambil masa 2/3 hari, kira-kira 8 jam diberikan untuk tidur. Badan yang sihat, di mana segala-galanya adalah baik dan tenang, sistem sokongan hidup berfungsi dengan normal, kali ini lebih daripada cukup - seseorang bangun dan berehat, pergi bekerja untuk kembali ke tempat tidur lembut hangat pada waktu petang.

Sementara itu, tidak kelihatan pada pandangan pertama yang menghalang seseorang daripada tidur pada waktu malam dan membuat mereka tertidur pada siang hari, boleh memusnahkan perintah yang ditubuhkan sejak kelahiran hidup di Bumi:

  • Insomnia pada waktu malam sangat cepat membentuk tanda-tanda yang menunjukkan bahawa seseorang itu tidak berfungsi dengan baik: terdapat kegelisahan, kelesuan, memori dan perhatian yang merosot, kemurungan, kehilangan minat dalam kehidupan dan, tentu saja, keletihan dan rasa mengantuk pada siang hari.
  • Sindrom Kecantikan Tidur (Kleine-Levin), sebab yang belum dijelaskan. Sindrom ini hampir tidak menganggap penyakit ini, kerana dalam jarak antara serangan, pesakit tidak berbeza dari orang lain dan tidak menyerupai pesakit. Patologi ini dicirikan secara berkala (selang dari 3 bulan hingga setengah tahun) episod tidur yang berpanjangan (secara purata, 2/3 hari, walaupun mungkin satu hari, dan dua, atau lebih lama). Perkara yang paling menarik ialah orang bangun untuk pergi ke bilik mandi dan makan. Sebagai tambahan kepada tidur yang berpanjangan dalam tempoh pemisahan, keanehan lain yang diperhatikan oleh pesakit: mereka makan banyak, tidak mengendalikan proses ini, sesetengah (lelaki) memperlihatkan hypersexuality, menjadi agresif terhadap orang lain, jika mereka cuba menghentikan keracunan atau hibernasi.
  • Hypersomnia idiopatik. Penyakit ini boleh menghantui individu sehingga 30 tahun, oleh itu sering disalah anggap tidur yang sihat oleh orang muda. Ia dicirikan oleh mengantuk siang hari, yang berlaku walaupun dalam keadaan yang memerlukan aktiviti yang tinggi (misalnya, kajian). Tanpa melihat rehat malam yang panjang dan penuh, kebangkitan adalah sukar, mood buruk dan kemarahan tidak meninggalkan seseorang yang "telah bangkit begitu awal" untuk jangka masa yang panjang.
  • Narcolepsy adalah gangguan tidur yang agak teruk, sukar untuk dirawat. Ia hampir mustahil untuk menghilangkan rasa mengantuk selama-lamanya, mempunyai patologi yang sama. Selepas rawatan simptomatik, dia akan mengisytiharkan dirinya semula. Sudah tentu, kebanyakan orang tidak pernah mendengar istilah seperti narcolepsy, tetapi pakar tidur menganggap gangguan ini salah satu daripada pilihan hypersomnia yang paling teruk. Fakta adalah bahawa dia sering tidak memberi rehat pada siang hari, menyebabkan keinginan yang besar untuk tidur di tempat kerja, atau pada waktu malam, mewujudkan halangan untuk tidur tanpa gangguan (kecemasan yang tidak dapat dijelaskan, halusinasi ketika tertidur, bangun, menakutkan, memberi mood yang buruk dan keletihan pada hari yang akan datang).
  • Sindrom Pickwick (pakar juga menyebutnya sindrom hypoventilation obes). Penerangan tentang sindrom Pickwick, cukup aneh, adalah milik penulis Inggeris terkenal Charles Dickens ("Pickwick Club Death Records"). Sesetengah penulis mendakwa bahawa ia adalah sindrom yang diterangkan oleh C. Dickens yang menjadi nenek moyang sains baru - somnology. Oleh itu, tanpa kaitan dengan ubat-ubatan, penulis tidak sengaja menyumbang kepada pembangunannya. Sindrom Pickwick kebanyakannya diperhatikan pada orang yang mempunyai berat badan yang mengagumkan (4 darjah obesiti), yang meletakkan ketegangan besar di dalam hati, meletakkan tekanan pada diafragma, menjadikannya sukar untuk bernafas, dan akibatnya - pembekuan darah (polycythemia) dan hipoksia. Pesakit dengan sindrom Pickwick, sebagai peraturan, sudah mengalami apnea tidur, rehat mereka kelihatan seperti satu siri episod berhenti dan menyambung semula aktiviti pernafasan (kebuluran otak, apabila ia menjadi tidak dapat ditanggung sepenuhnya, membuat anda bernafas, mengganggu tidur). Sudah tentu, pada waktu petang - keletihan, kelemahan dan keinginan obsesif untuk tidur. Dengan cara ini, sindrom Pickwick kadang-kadang diperhatikan pada pesakit yang mempunyai obesiti kurang daripada keempat. Asal penyakit ini tidak jelas, ada kemungkinan faktor genetik memainkan peranan dalam perkembangannya, tetapi hakikat bahawa apa-apa keadaan yang melampau untuk badan (kecederaan kepala, tekanan, kehamilan, bersalin) boleh menjadi dorongan untuk gangguan tidur, sudah, pada umumnya, terbukti.

Penyakit yang misterius, juga datang dari gangguan tidur - kelesuan histeris (hibernasi lesu) adalah tidak lebih daripada reaksi pelindung tubuh sebagai tindak balas kepada kejutan, tekanan yang kuat. Sudah tentu, untuk mengantuk, kelesuan, kelambatan, anda boleh mengambil jalan mudah penyakit misterius, serangan berkala dan jangka pendek, yang dapat ditangkap pada siang hari di mana-mana tempat. Tidur yang lesu, yang melambatkan semua proses fisiologi dan berpuluh-puluh tahun berturut-turut, di bawah kategori yang kita gambarkan (tidur mengantuk) tentu saja tidak sesuai.

Mengantuk - tanda penyakit yang serius?

Masalah sedemikian, seperti rasa mengantuk yang berterusan, mengiringi banyak keadaan patologi, jadi tidak perlu menangguhkannya sehingga nanti, mungkin ia akan menjadi gejala yang akan membantu mencari penyebab sebenar ketidakpedulian, iaitu penyakit tertentu. Aduan kelemahan dan mengantuk, kehilangan kekuatan dan perasaan tidak menyenangkan boleh memberi alasan untuk mengesyaki:

  1. IDA (anemia kekurangan zat besi) adalah penurunan dalam kandungan besi dalam tubuh, yang menyebabkan penurunan paras hemoglobin, protein yang membekalkan oksigen ke sel untuk pernafasan. Kekurangan oksigen menyebabkan hipoksia (kebuluran oksigen), yang ditunjukkan oleh gejala di atas. Diet, penyediaan udara segar dan besi membantu menghilangkan rasa mengantuk seperti ini.
  2. Anemia kekurangan B12, anemia hemolitik, beberapa bentuk leukemia - secara amnya, keadaan di mana sel-sel tidak mendapat cukup jumlah oksigen yang diperlukan untuk berfungsi penuh (terutamanya sel darah merah kerana sebab tertentu tidak dapat dibawa ke destinasi).
  3. Pengurangan tekanan darah di bawah nilai normal (biasanya, tekanan darah diambil sebagai norma - 120/80 mm Hg). Aliran darah yang perlahan melalui saluran yang diperluas juga tidak menyumbang kepada pengayaan tisu dengan oksigen dan nutrien. Terutama dalam keadaan sedemikian, otak menderita. Pada pesakit dengan tekanan rendah, pening sering dicatat, mereka tidak bertolak ansur dengan tunggangan seperti buaian dan karusel, mereka digerakkan di dalam kereta. Tekanan darah pada orang yang hipotensia berkurangan selepas kecerdasan intelektual, fizikal dan psiko-emosi, dengan mabuk, kekurangan vitamin dalam tubuh. Selalunya hipotonia mengiringi keadaan kekurangan zat besi dan anemia yang lain, tetapi kebanyakan orang yang mengalami disfungsi autonomi (IRR pada jenis hipotonik) terdedah kepadanya.
  4. Penyakit kelenjar tiroid dengan pengurangan kemampuan fungsinya (hypothyroidism). Kekurangan fungsi tiroid secara semulajadi membawa kepada penurunan paras hormon tiroid yang menggalakkan, yang memberikan gambaran klinikal yang agak pelbagai, termasuk: keletihan walaupun selepas beberapa latihan fizikal, ingatan yang tidak diingini, tidak berpikiran, kelesuan, kelambatan, mengantuk, ketenangan, bradikardia atau takikardi, hipotensi atau hipertensi arteri, anemia, kerosakan pada organ pencernaan, masalah ginekologi dan banyak lagi. Secara umum, kekurangan hormon tiroid menyebabkan orang-orang ini sakit, jadi orang tidak boleh mengharapkan mereka menjadi sangat aktif dalam kehidupan, mereka, sebagai peraturan, selalu mengadu tentang pecah dan keinginan berterusan untuk tidur.
  5. Patologi tulang belakang serviks (osteochondrosis, hernia), yang membawa kepada mampatan kapal yang memberi makan kepada otak.
  6. Pelbagai lesi hipotalamus, kerana ia mengandungi kawasan yang terlibat dalam mengawal irama tidur dan terjaga;
  7. Kegagalan pernafasan dengan hipoksemia (pengurangan tahap oksigen dalam darah) dan hypercapnia (tepu darah dengan karbon dioksida) adalah jalan langsung ke hipoksia dan, dengan itu, manifestasinya.

Apabila alasan sudah diketahui

Pesakit kronik dalam kebanyakan kes sedar tentang patologi mereka dan tahu mengapa gejala secara berkala berlaku atau sentiasa disertai, tidak berkaitan dengan tanda-tanda langsung penyakit tertentu:

  • Kegagalan jantung kronik, mengganggu banyak proses dalam badan: sistem pernafasan, buah pinggang, otak, akibatnya - kekurangan oksigen dan hipoksia tisu.
  • Penyakit sistem perkumuhan (nefritis, kegagalan buah pinggang kronik) mewujudkan keadaan untuk pengumpulan darah dalam bahan yang beracun kepada otak;
  • Penyakit kronik saluran gastrousus, dehidrasi akibat gangguan pencernaan akut (muntah, cirit-birit), ciri-ciri patologi saluran gastrousus;
  • Jangkitan kronik (virus, bakteria, kulat), disetempatkan dalam pelbagai organ, dan neuroinfections yang mempengaruhi tisu otak.
  • Diabetes. Glukosa untuk badan adalah sumber tenaga, tetapi tanpa insulin ia tidak akan memasuki sel (hyperglycemia). Ia tidak mendapatnya dalam kuantiti yang betul dan dengan pengeluaran biasa insulin, tetapi penggunaan gula yang rendah (hypoglycemia). Kedua-dua paras glukosa yang tinggi dan rendah untuk badan diancam dengan kebuluran, dan, oleh itu, kesihatan yang lemah, kehilangan kekuatan dan keinginan untuk tidur lebih banyak daripada masa yang diberikan.
  • Rheumatism, jika glukokortikoid digunakan untuk rawatan, mereka mengurangkan aktiviti kelenjar adrenal, yang berhenti memberikan pesakit dengan aktiviti penting yang tinggi.
  • Negeri selepas epilepsi rampasan (epilepsi), pesakit biasanya tertidur di atas bangun, nota keletihan, keletihan, kehilangan kekuatan, tetapi dia sama sekali tidak ingat apa yang berlaku kepadanya.
  • Ketoksikan. Kesedaran, kelemahan, kelemahan dan rasa mengantuk sering berlaku bersama-sama dengan gejala-gejala eksogen (makanan toksicoinfection, keracunan dengan bahan toksik dan, paling kerap, alkohol dan pengganti) dan endogenous (sirosis hati, kegagalan buah pinggang akut dan hepatik).

Mana-mana proses patologi yang tersusun di otak boleh menyebabkan peredaran otak terjejas dan kebuluran oksigen tisu-tisunya, dan, oleh kerana itu, keinginan untuk tidur di siang hari (mengapa mereka mengatakan bahawa pesakit tersebut sering mengelirukan hari dengan malam). Aliran darah yang sukar di dalam GM, menyebabkan ia menjadi keadaan hipoksia, penyakit seperti aterosklerosis kepala kepala, hidrosefalus, kecederaan otak traumatik, encephalopathy diskrit, tumor otak dan pelbagai penyakit lain, yang, bersama-sama dengan gejala mereka, telah diterangkan di laman web kami.

Tidur pada kanak-kanak

Kebanyakan keadaan di atas boleh menyebabkan kelemahan dan rasa mengantuk pada seorang kanak-kanak, tetapi mustahil untuk membandingkan bayi yang baru lahir, bayi yang berusia satu tahun dan lebih tua.

Hibernasi hampir sepanjang masa (dengan rehat hanya untuk makan) pada bayi di bawah umur satu tahun adalah kegembiraan untuk ibu bapa jika bayi itu sihat. Semasa tidur, dia mendapat kekuatan untuk pertumbuhan, membentuk otak sepenuhnya dan sistem lain yang belum selesai pembangunan mereka sehingga melahirkan.

Selepas enam bulan, tempoh tidur dalam bayi akan dikurangkan kepada 15-16 jam, bayi menjadi tertarik dengan kejadian-kejadian di sekelilingnya, menunjukkan keinginan untuk bermain, sehingga keperluan harian untuk istirahat akan berkurang setiap bulan, mencapai 11-13 jam setiap tahun.

Pengantuk yang tidak normal pada anak kecil boleh dipertimbangkan jika terdapat tanda-tanda penyakit:

  • Hidangan cecair sama ada ketiadaan yang berpanjangan;
  • Lampin kering atau lampin untuk masa yang lama (kanak-kanak itu berhenti kencing);
  • Lethargy dan keinginan untuk tidur, yang muncul selepas lebam kepala;
  • Kulit pucat (atau kebiruan);
  • Demam;
  • Kehilangan minat dalam suara orang tersayang, kekurangan tindak balas terhadap kasih sayang dan mengusap;
  • Keengganan makan yang berpanjangan.

Kemunculan salah satu gejala di atas perlu memberi amaran kepada ibu bapa dan membuat tanpa teragak-agak panggilan ambulans - tentunya, masalah berlaku pada anak.

Dalam kanak-kanak yang lebih tua, mengantuk merujuk kepada fenomena luar biasa jika dia biasanya tidur pada waktu malam dan nampaknya tidak sakit sama sekali, seperti yang kelihatan pada pandangan pertama. Sementara itu, tubuh kanak-kanak merasakan pengaruh faktor buruk yang tidak dapat dilihat dan bertindak balas dengan sewajarnya. Kelemahan dan mengantuk, kehilangan aktiviti, sikap acuh tak acuh, kehilangan kekuatan, bersama-sama dengan "penyakit dewasa" boleh menyebabkan:

  • Pencerobohan Helminthic;
  • Kecederaan otak traumatik (gegaran), yang mana kanak-kanak memilih untuk berdiam diri;
  • Keracunan;
  • Sindrom Astheno-neurotik;
  • Patologi sistem darah (anemia - kekurangan dan hemolitik, beberapa bentuk leukemia);
  • Penyakit sistem pencernaan, pernafasan, peredaran darah, patologi sistem endokrin, yang tersembunyi, tanpa manifestasi klinikal yang jelas;
  • Kekurangan mikro dalam makanan (besi, khususnya) dan vitamin;
  • Kekal dan lama tinggal di kawasan yang tidak dapat diguna (tisu hypoxia).

Mana-mana penurunan dalam aktiviti harian, keletihan dan rasa mengantuk pada kanak-kanak adalah tanda-tanda kesihatan yang perlu diperhatikan oleh orang dewasa dan menjadi alasan untuk pergi ke doktor, terutamanya jika kanak-kanak, kerana minoriti, masih tidak dapat merumuskan aduannya dengan betul. Ia mungkin hanya perlu untuk memperkayakan diet dengan vitamin, lebih kerap berada di udara terbuka atau "racun" cacing. Tetapi adakah ia masih lebih baik untuk selamat daripada terlepas pandang?

Rawatan tidur

Rawatan untuk mengantuk? Ia mungkin, dan, tetapi dalam setiap kes - berasingan, secara umum, ini adalah rawatan penyakit yang menyebabkan seseorang melawan tidur pada siang hari.

Memandangkan senarai panjang penyebab mengantuk siang hari, anda tidak boleh memberikan resipi sejagat untuk menghilangkan rasa mengantuk. Mungkin seseorang hanya perlu membuka tingkap lebih kerap untuk membiarkan udara segar atau berjalan di luar pada waktu petang, dan menghabiskan hujung minggu. Mungkin sudah tiba masanya untuk menimbang semula sikap mereka terhadap alkohol dan merokok.

Adalah mungkin untuk memperkemas rejim kerja dan berehat, menjalani diet yang sihat, mengambil vitamin atau melakukan ferroterapi. Dan, akhirnya, lulus ujian dan diperiksa.

Walau bagaimanapun, tidak perlu bergantung kepada ubat, tetapi sifat manusia - untuk mencari cara yang paling mudah dan terpendek untuk menyelesaikan semua masalah. Jadi dengan mengantuk siang hari, kerana lebih baik untuk mendapatkan ubat, ambil ketika mata mulai bersatu, dan semuanya akan berlalu. Bagaimanapun, inilah beberapa contoh:

  • Katakan mengantuk disebabkan oleh tekanan darah rendah (hipotensi), iaitu, seseorang tahu betul-betul sebab untuk mengantuk yang berterusan. Orang-orang seperti itu, sudah pasti, lebih daripada yang lain, mampu mencintai kopi atau teh yang kuat, yang secara umumnya, orang yang hipotensi. Saya minum kopi - ada semangat dan keinginan untuk bekerja, tetapi perkara utama adalah tidak keterlaluan. Walaupun bagi pesakit yang mengalami tekanan rendah, dos yang berlebihan dalam minuman ini dan mengambilnya pada waktu malam mungkin tidak memberikan kesan yang sangat baik. Di samping itu, orang yang menderita hipotensi boleh beralih kepada produk farmasi asal tanaman. Ini - berwarna Eleutherococcus, masaihi, ginseng. Mereka meningkatkan tekanan dan prestasi, memberi semangat kecergasan dan melegakan pengsan pada siang hari.
  • Satu lagi punca rasa mengantuk adalah hemoglobin yang rendah. Dalam kes ini, kami boleh memaklumkan anda untuk membeli hanya satu kompleks vitamin dalam farmasi, dan besi, jika ternyata terdapat kekurangan anemia kekurangan zat besi, akan ditetapkan oleh doktor. Tetapi pertama-tama anda perlu melalui peperiksaan dan menubuhkan sebab khusus untuk penurunan tahap hemoglobin.
  • Atau, katakan, hypoxia. Apakah jenis rawatan yang boleh diambil oleh seseorang jika tubuhnya memerlukan ubat yang dipanggil "oksigen"? Sudah tentu, ia berlaku bahawa aktiviti dan rekreasi profesional entah bagaimana dibina sedemikian rupa sehingga seseorang tidak menghabiskan banyak masa di udara segar dan tenggelam dalam zamannya. Nasihat hanya untuk menjaga pemakanan otak anda sendiri. Sehubungan dengan hipoksia, adalah mustahil untuk mengabaikan kebiasaan buruk seperti merokok. Dan apa yang boleh disyorkan dalam kes ini? Sudah tentu - untuk berhenti merokok, cenderung untuk tidur di siang hari, pasti, akan kurang.

Sukar untuk memberi satu penyelesaian yang memuaskan semua orang untuk memerangi tidur malam hari untuk orang yang mempunyai masalah yang sama sekali berbeza: penyakit tiroid, patologi kardiovaskular, gangguan pernafasan atau pencernaan. Ia juga mustahil untuk menetapkan rawatan yang sama untuk orang yang mengalami kemurungan, apnea tidur atau sindrom keletihan kronik. Setiap orang mempunyai masalah sendiri, dan, dengan itu, terapi mereka sendiri, jadi peperiksaan dan doktor jelas tidak mencukupi.

Lethargy

Keadaan keletihan dan mengantuk dari semasa ke semasa membimbangkan ramai orang. Gejala-gejala ini mengurangkan bukan sahaja prestasi, tetapi juga kualiti hidup keseluruhan. Pada masa yang sama, seseorang yang menderita kelemahan dan keletihan yang teruk selalunya tidak menyedari bahawa tanda sedemikian mungkin menunjukkan permulaan penyakit.

Bagaimanakah lethargy nyata?

Kelemahan dan keletihan pada seseorang ditunjukkan oleh penurunan dalam daya hidup keseluruhan, kehilangan kekuatan, perasaan lemah. Walaupun selepas tidur yang agak penuh, perasaan keletihan tidak hilang. Kelemahan patologi tidak dikaitkan dengan tekanan fizikal, beban emosi.

Pesakit di negeri ini berusaha untuk berehat sebanyak mungkin, kapasiti kerja berkurangan dengan mendadak. Dia diatasi dengan mengantuk - keinginan untuk tidur pada pertengahan hari, dalam tempoh masa yang diperlukan untuk menjadi aktif. Dalam keadaan keletihan, seseorang mungkin mengalami kelalaian umum. Akibatnya, aktiviti am secara mendadak dikurangkan, orang itu tidak mempunyai masa untuk merealisasikan segala yang telah dirancangnya untuk hari tertentu. Dia tidak mempunyai tenaga, dan keadaan ini berulang hari demi hari. Kadang-kadang dengan keadaan umum mengantuk, terdapat juga kelesuan otot, pening. Dalam sesetengah penyakit orang secara serentak mengatasi kelesuan dan muntah-muntah.

Kadang-kadang seseorang mencatat keletihan tubuh yang lengkap, keletihan moral. Doktor memanggil keadaan ini asthenia, anergy. Kelemahan fisiologi biasa berbeza dari yang menyakitkan di dalam kes pertama kelesuan dan kelemahan selepas berehat sepenuhnya hilang, manakala kelemahan yang menyakitkan akan berterusan untuk jangka masa yang panjang.

Mengapa lethargy dinyatakan?

Kelemahan dan kelesuan adalah gejala yang boleh dikaitkan dengan pelbagai penyakit sistem dan organ yang berbeza. Lethargy, yang sentiasa ditunjukkan pada manusia, dalam beberapa kes adalah akibat daripada proses keradangan yang berlaku di dalam badan. Sekiranya rawatan radang yang tepat pada masanya tidak dilakukan, keadaan boleh bertambah teruk setiap hari.

Flaccidity sering diperhatikan dalam penyakit sifat onkologi dan hematologi. Juga, perasaan kelesuan sentiasa ada pada mereka yang telah menjalani kemoterapi atau terapi radiasi untuk rawatan kanser yang teruk dan penyakit hematologi. Sebab-sebab keletihan dalam kes ini dijelaskan oleh pengurangan umum badan akibat rawatan yang agresif.

Penyakit Urologi juga boleh menyebabkan rasa kelesuan dan kelemahan. Kelesuan yang menyakitkan dalam kes ini mungkin disertai oleh demam.

Satu lagi sebab kelemahan dan kelemahan umum ialah kekurangan iodin dalam tubuh manusia. Penurunan kandungan iodin membawa kepada perkembangan hipotiroidisme, di mana terdapat gangguan dalam kerja-kerja beberapa organ dan sistem, serta keletihan dan mengantuk. Patologi lain sistem endokrin juga menimbulkan kemunculan gejala ini. Oleh itu, dengan diabetes, kelesuan mungkin menunjukkan kekurangan glukosa dalam badan dan kelebihannya. Jika keadaan mengantuk terasa lebih teruk, maka orang itu perlu memberi perhatian khusus kepada keadaan kesihatannya, kerana ini mungkin tanda koma.

Untuk mencari sebab-sebab keletihan, seseorang harus menentukan sama ada seseorang mengalami penyakit neuropsychiatrik yang teruk.

Satu keadaan yang disertai oleh mengantuk adalah ciri beberapa patologi kardiovaskular. Pada masa yang sama, bukan sahaja kelemahan dapat nyata, tetapi juga keletihan, keletihan otot. Oleh itu, adalah dinasihatkan untuk meneruskan penyelidikan yang diperlukan untuk mengetepikan penyakit jantung yang serius.

Jangan diskaun dan ubat-ubatan yang sering diambil untuk merawat penyakit kronik. Banyak ubat mempunyai kesan sedatif sampingan dan boleh menyebabkan keletihan yang berterusan. Dalam kes ini, anda mesti membatalkan penerimaan ubat ini, atau minta doktor mengambil ubat lain yang tidak mempunyai kesan sampingan yang jelas.

Dalam keadaan keletihan yang berterusan, sering terdapat pesakit yang menderita sindrom keletihan kronik, serta orang yang mempunyai masalah psikologi, kurang tidur. Sekiranya tubuh mengalami tekanan, maka rasa mengantuk adalah reaksi pelindung terhadap apa yang berlaku. Kadang-kadang anda memerlukan bantuan psikologi profesional untuk mengatasi keadaan ini. Tetapi jika seseorang didiagnosis dengan sindrom keletihan kronik, dia memerlukan rawatan yang menyeluruh di bawah bimbingan pakar yang berpengalaman.

Sebagai tambahan kepada sebab-sebab di atas, keletihan dan mengantuk dapat dilihat dalam beberapa keadaan patologi yang berikut. Dengan anemia kekurangan zat besi, pesakit mempunyai pening, keletihan dan mengantuk, serta gejala yang tidak menyenangkan. Selepas rawatan, bertujuan untuk memulihkan zat besi normal dalam badan, keadaan pesakit kembali normal.

Keletihan dan mengantuk yang berterusan diperhatikan pada orang yang mengalami hipotensi. Tekanan darah rendah dalam penyakit ini disebabkan oleh nada vaskular yang rendah. Akibatnya, aliran darah di otak berkurangan, yang menyebabkan perasaan keletihan dan kelemahan yang berterusan.

Mengantuk dan kelemahan adalah ciri-ciri orang yang mempunyai gangguan pernafasan semasa tidur - yang disebut sindrom apnea. Selalunya, keletihan dialami oleh orang yang baru mengalami kecederaan otak trauma.

Di samping penyebab kelesuan dan rasa mengantuk di atas, kehadiran faktor-faktor semula jadi yang membawa kepada perkembangan keadaan sedemikian harus diperhatikan. Sebagai contoh, sesetengah orang mengadu rasa mengantuk pada musim gugur dan musim sejuk. Ini disebabkan kekurangan cahaya matahari. Dengan memasang lampu pendarfluor di dalam bilik, anda boleh sedikit memperbaiki keadaan seseorang yang terdedah kepada rasa mengantuk "musim sejuk". Kelesuan dan kelemahan mengatasi mereka yang sentiasa terpaksa berada di dalam bilik yang terlalu kaku. Kadang-kadang cukup untuk mengeringkan bilik dengan kerap dan menurunkan suhu di dalamnya sedikit untuk mendapatkan semangat. Sebagai peraturan, keletihan yang teruk dicatat pada seseorang yang baru saja makan terlalu banyak. Untuk mengatasi "serangan" ini sangat mudah: anda tidak perlu makan terlalu banyak. Seseorang berasa lemah dan mengantuk degeneratif semasa perubahan zon masa yang mendadak.

Bagaimana untuk mengatasi kelesuan?

Sekiranya keadaan keletihan dan rasa mengantuk menampakkan diri secara berkala, maka orang itu cukup lebih perhatian terhadap tubuhnya sendiri dan cuba memahami apa sebenarnya yang menyebabkannya. Kadang-kadang cukup untuk menyesuaikan gaya hidup, diet, menjalankan aktiviti fizikal.

Dalam kes itu, jika keletihan tidak hilang untuk masa yang lama, pesakit perlu berunding dengan doktor dan menjalani ujian-ujian yang ditetapkan oleh pakar. Jika anda mengesyaki masalah tiroid atau perkembangan diabetes, anda perlu melawat ahli endokrinologi. Mereka yang menderita tekanan darah rendah harus selalu mengukur tekanan dan mengambil langkah untuk menormalkannya.

Suplemen besi boleh membantu mengatasi anemia, yang menimbulkan rasa letih.

Jika keletihan ditunjukkan dengan gangguan mental, pesakit psikiatri atau psikoterapi menjalankan beberapa perbualan dengan pesakit, dan kemudian menentukan sama ada orang itu mengalami kemurungan atau gangguan mental yang lain. Mengambil ubat-ubatan, psikoterapi dan kaedah rawatan lain dapat meningkatkan keadaan pesakit secara signifikan.

Kadang-kadang tidur siang yang pendek membantu mengatasi kelesuan. Walau bagaimanapun, kaedah mengatasi kelesuan ini bukan untuk semua orang. Sesetengah orang, terutama pada usia tua, selepas tidur siang, sebaliknya, meningkatkan rasa letih.

Jika penyebab kelesuan bukanlah keadaan patologi, maka untuk mengatasi keadaan ini, anda pastinya mempunyai rehat yang baik pada waktu malam. Untuk tidur, anda mesti memperuntukkan jumlah jam yang mencukupi. Dan tidur, dan bangun sebaik mungkin pada masa yang sama. Harian berjalan di udara segar, senaman, dan diet yang kaya dengan vitamin akan membolehkan anda bertambah dan mendapat kekuatan baru. Adalah dinasihatkan untuk tidak minum alkohol, tidak merokok dan tidak minum kopi terlalu banyak. Minuman ini membolehkan anda bersorak hanya untuk masa yang singkat, tetapi pada masa yang sama kafein mempercepatkan proses kehilangan kalsium oleh badan. Oleh itu, lebih baik minum kopi hanya pada waktu pagi.